جستجوگر در این تارنما

Thursday 29 September 2011

با پشم ضخیم پیش از دوران یخ بندان

کاوشگران در تبت استخوانهای کرگدن پشم داری را که تا کنون کسی از وجودش خبری نداشت پیدا کردند. پیدا شدن این نوع از کرگدن فرضیه شناخت زمان پشم دار شدن حیوانات را شدیدا متزلزل نمود.
تیم کاوشگران بین المللی به سرپرستی تائو دنگ چینی که بازمانده استخوانهای این حیوان منقرض شده را یافت، اعلام نمود که این نوع کرگدن در 3،7 میلیون سال پیش در بلندیهای تبت زندگی میکرده است.
یافتن بازمانده استخوانهای این حیوان و پی بردن به وجود آن تنها مسئله شگفت انگیز این موضوع نبود بلکه بلندی موها و ضخامت پشم این حیوان که 1،2 میلیون سال پیش از دوران یخ بندان بزرگ میزیست هم بنوبه خود شگفتی آفرید.
تا پیش از آن گمان برده میشد که علت تکامل پشم دار شدن حیوانات آغاز گشتن دوران یخ بندان بوده است که آنها را بطور طبیعی در برابر سرما مقاوم میکرده است.
پژوهشگران چینی فرضیه تازه ای را مطرح کردند. آنها میگویند از آنجا که نواحی بلند تبت زمستانهای بسیار سختی دارد، این نوع کرگدن بصورت طبیعی و بتدریج پشم دار گشت و زمانیکه دوران یخ بندان فرا رسید این حیوان نسبت به موجودات زنده دیگر در برابر سرما در موقعیت بسیار بهتری قرار گرفت.
دیرین شناسان در حال حاضر شدیدا مشغول آن هستند تا دریابند  که گونه های مختلف موجود و نابود شده چه رابطه ای میان خود داشته و دارند و نسبت تکامل ایشان با تغییرات جوی و ارضی کره زمین در دورانهای گوناگون چگونه بوده است.
آنها میخواهند از این راه حتی به این امر پی ببرند که تغییرات آب و هوایی دورانهای گوناگون کره زمین به چه صورت بوده است.
گروه پژوهشگران پیرامون تائو دنگ دوباره بزودی به محل یافتن استخوانهای کرگدن نابود شده میروند شاید که چیزهای جدیدی بیابند. یکی از اعضای گروه پژوهش بنام کسیائومینگ وانگ با امیدواری میگوید :" تبت یکی از آخرین حوزه های موجود بر روی زمین است که در آن میتوان هنوز چیزهای نو و فسیلهای ناشناخته یافت."

Tuesday 27 September 2011

چند گفتار از گاندی

جاییکه عشق میروید زندگی میشکفد و جاییکه نفرت وارد میشود، زوال همه چیز را تهدید میکند.
چیزیکه با زور بدست میآید را میتوان تنها با زور نگاه داشت.
ضعیف هرگز نمیتواند که ببخشد. بخشیدن از هنرهای اقویاست.
عشق قویترین چیز در جهان است و در عین حال فروتن ترین آنها.
عدم اعتماد نشانه ضعف است.
تو خود دگرگونی باش که در جهان میخواهی ببینی.
عشق لطیف ترین قدرت گیتی میباشد.

Saturday 24 September 2011

یک مجسمه شگفت انگیز

یک مجسمه 68 سانتی متری از سده دوم یا سوم پیش از میلاد که در موزه لوور پاریس به نمایش گذاشته شده و به انسان امروزی نشان میدهد که اطلاعات بشر دوهزار و دویست سال پیش در مورد آناتومی انسانها تا چه حد بوده است. در اینجا گفتگو از یک مجسمه اتروسکی میباشد که اندامهای درونی انسان را مانند شش ها، قلب، معده، روده، جگر، مثانه، کیسه صفرا و پروستات بطور کاملا واضح  و روشن نمایش میدهد.
وجود این مجسمه دلیلی کافی است برای اینکه بتوانیم ادعا کنیم  اتروسکیها  2200  سال  پیش به تشریح اجساد پرداخته بودند تا به اسرار درون بدن انسان پی ببرند.
اتروسکیها از دسته اقوامی بودند که بنا به گزارشات هرودوت هزار سال پیش از میلاد مسیح و پیش از پیدایش رومیها در ایتالیا از آسیای صغیر به شمال ایتالیای امروز مهاجرت کرده بودند و از آنجا تا غرب حوزه دریای مدیترانه را تحت اختیار و انقیاد خود داشتند.
موزه لوور پاریس این مجسمه را در آخر ماه ژوئن 2011 در یک حراجی به قیمت 249 هزار یورو خریداری کرد. این مجسمه تا پیش از آن به یک پزشک تعلق داشت که آنرا در سال 1960 خریده بود و بنا به اظهارات این پزشک این مجسمه متعلق به سایت باستانی کانتینو واقع در شمال شهر رم میباشد.  اتروسکیهای باستان در آنجا شهر بنام   وولچی  داشتند.
اتروسکیها نخستین قوم باستان نبودند که به پی بردن به آناتومی انسانها پرداخته بودند. شواهد و دلایل محکمی در دست هستند که انسانهای 12000 سال پیش و نیز اقوام   عصر برنز  نیز به انجام عملیات جراحی موفق بر روی جمجمه انسان دست زده بودند و اینکار نیز بدون شناسایی پیشین اندامهای انسانی میسر نمیبوده است.

Monday 19 September 2011

چگونگی پیدایش اوراق قرضه بهادار دولتی - بخش دوم

در جنوب ایتالیا پادشاه ناپل حکم میراند، در ایتالیای میانه پاپ فرمانروا بود و شمال ایتالیا را شهرهای گوناگون میان خود بخش نموده بودند.
جنوا، ونیز و فلورانس مراکز اقتصادی زمان خود بودند. در این شهرها بازرگانان و سوداگران حرف اول را میزدند و نه پادشاهان. زمانیکه آنها جنگی را به راه می انداختند خود در آن شرکت نمیکردند بلکه مزدورانی چون هاک وود را به استخدام خود در میآوردند.
این چنین بود که جنوا بر علیه فلورانس میجنگید و پیزا در مقابل ونیز. اما تعداد فلورانسیها و ونیزیهایی که شمشیر بر کمر میبستند و در جنگها شرکت میکردند کم بودند. مزدوران و ماجراجویان و خلافکاران آلمانی، بورگوندی، کاتالانی، فرانسوی و سویسی بودند که در مقابل یکدیگر صف میکشیدند و کمر به قتل یکدیگر میبستند.
فرماندهان افواج مزدور را بهنگام پیروز ارج مینهادند و بهنگام شکست تمامی تقصیرها را به گردن آنها انداخته و به سختی از آنها انتقاد میکردند.
در گزارشهای تاریخی به نام یکی از این فرماندهان سپاهیان مزدور بسیار بیشتر از دیگران بر میخوریم. جان هاک وود. او فرمانده سپاهی کوچک شده بود.
برخی از هم دوره ایهای او جان هاک وود را جسور و بی پروا میدانستند و برخی دیگر عاقل و سنجیده. چیزی که مسلم میباشد این است که جان هاک وود بهترین و گرانترین فرمانده مزدوران در میان دیگران بود. فرماندهان افواج مزدور را در ایتالیای آن زمان کوندوتیری  Condottieri  مینامیدند. زمانیکه حکمرانان فلورانس مصمم گشتند تا او را به استخدام خود درآورند او مردی شصت ساله شده بود.
سوداگران فلورانسی برای استخدام او نیاز به پول داشتند. پول فراوانی که در اختیارشان نبود. آنها از کجا میبایستی که این مبلغ را فراهم کنند؟
حکمرانان میتوانستند که مالیاتها را بالا ببرند. در فلورانس افراد ثروتمند به اندازه کافی وجود داشتند اما آنها بالا بردن مالیاتها را برنمی تابیدند و آنرا نوعی توهین به خود میدانستند. کلا مالیات گرفتن از شهروندان معنا و توجیح امروزین خود را نیز نداشت. تنها مالیاتی که مورد قبول عامه قرار داشت مالیاتهایی بودند که بر روی نمک و شراب وضع شده بودند. بنابراین تنها راهی که برای حکمرانان باقی مانده بود که توسط آن بتوانند سپاه جان هاک وود را به استخدام خود درآورند همانا پول قرض کردن بود. این درست زمانیست که داستان استخدام مزدور به داستان قروض دولتی و بدهکار مبدل میگردد.
امروزه میتوان براحتی پول قرض نمود. تقریبا در هر گوشه خیابانهای اصلی مراکز اقتصادی و شهرهای بزرگ یک بنگاه اقتصادی وجود دارد که به انسان پول قرض میدهد و یا اینکه اجناس خود را بصورت قسطی که خود نوعی قرض کردن میباشد، به انسانها عرضه میکند. اما در سده های میانه (قرون وسطی) این یک امر پیچیده بود زیرا کسی که پول قرض میداد خواستار آن بود تا بهره آنرا دریافت کند. از طرف دیگر بنا به قوانین کلیسایی ربح و ربا امری حرام محسوب میشد.
در بخش بیست و سوم سفر موسی از کتاب عهد عتیق آمده است : " تو نباید از برادر خود درخواست ربا کنی. نه ربا بر روی پولی که به او قرض دادی و نه برای غلاتی که به او وام داده ای".
فرمان پنجم عهد عتیق نیز به وضوح میگوید : " تو نباید کسی را به قتل برسانی" اما کلیسا این فرمان را چندان جدی نمیگرفت و پاپها با کمک مزدوران به جنگ دیگران که عمدتا نیز مسیحی بودند، میپرداختند و با وجود این،  فرمان ربا نگرفتن را خیلی هم جدی میگرفتند.
این موضوع سده ها بود که مورد اعتراض کسی قرار نمیگرفت. در اروپای فئودالی اکثریت مردم یا برزگر و صنعتگر بودند و یا از طبقه اشراف بشمار میرفتند. آنها یا بی چیز دنیا میآمدند و بی چیز نیز از دنیا میرفتند و یا اینکه توانگر از ابتدا تا به آخر.

Thursday 15 September 2011

پدر در نقش کمک ماما


در کشورهای غربی بسیاری از پدران همسران حامله خود را در اتاق زایمان همراهی میکنند. بودن در اتاق زایمان بهنگام تولد نوزاد برای بسیاری از مردان کشورهای غربی امری بدیهی گشته است. در مورد کشور آلمان آمار دقیقی در دست نیست اما در انگلستان هشتاد و شش درصد از مردان اینکار را انجام میدهند.
 این پدرها در هنگام حضور در اتاق زایمان چه احساسی دارند؟ اخیرا پژوهشی نشان داد که این پدران نیز با ترسهای گوناگون دست و پنجه نرم میکنند. 
بودن مردان در اتاق زایمان بهنگام تولد نوزاد مدتهاست که به یک موضوع پژوهشی مبدل گشته است. اما اینکه مردان چه نقشی را در اتاق زایمان بعهده میگیرند و یا اینکه وجود پدر در اتاق زایمان چه تاثیری بر روی همسر و یا نوزاد دارد و وضعیت خود مردان، بندرت موضوع  پژوهشی قرار گرفته بود.
برای اینکه این خلاء پر گردد در سال 2004 در بخش زایمان بیمارستان  campus_virchow_klinikum
پژوهشی انجام گرفت و در طی آن از 86 پدر بطور مشروح و کامل پرسشهایی مطرح گردیدند. نتایج این پژوهش که توسط کای بولینگ و عبیده عواد به رشته تحریر درآمده بود بتازگی در نشریه کمک زایمان و علم و تندرستی بانوان منتشر گردید.
نتیجه گیری کلی در مورد این گزارش : هیچکدام از پدران مورد پرسش قرار گرفته از حضور در اتاق زایمان ابراز پشیمانی نکرد. تنها یکنفر از آنها مطمئن نبود که در صورت واقع گردیدن زایمان بعدی باز هم در اتاق زایمان حضور پیدا کند.
94 درصد از این مردان معتقد بودند که حضور آنها در اتاق زایمان باعث دردسری نگردیده و حتی کمک کننده نیز بوده است. اینکه پرستاران و ماماهای حاضر لازم نبود مواظب حضور مردان در اتاق زایمان باشند نوعی تائید غیرمستقیم این نگرش مردان بود.
بیشتر این مردان زمانی را که همسرانشان از شدت درد شروع به فریاد کشیدن و گریه کردن را گذاشته بودند، سخت ترین و بدترین زمان حضور در اتاق زایمان نامیدند. زمانیکه مشکلات جنبی و غیرقابل پیش بینی نیز پیش آمده بودند که طی آن جریان زایمان پیچیده شده بود را نیز مردان از لحظات بسیار مشکل زندگی خود دانسته بودند.
همسران این مردان نیز اظهار کردند که بهنگام زایمان احساس تنهایی نمیکردند و ترسشان کمتر شده بود. اکثر این  مردان از همان ابتدا میخواستند که بهنگام زایمان در اتاق زایمان حضور داشته باشند. تنها سه درصد از مردان بخاطر تمایل همسرشان زایمان را همراهی کرده بودند.

Monday 12 September 2011

چگونگی بالا رفتن جمعیت جهان بنا به آمار

در چند هفته آینده جمعیت جهان مرز 7 میلیارد را رد خواهد کرد. اینکه هفت میلیاردمین بشر در کدام منطقه و کدام کشور بدنیا میآید را کسی نمیتواند بدرستی پیشگویی کند اما گمان برده میشود که این امر یا در کشور چین و یا در هند اتفاق بیفتد.
نگاره زیر آمار جمعیت کشورها و مناطق گوناگون گیتی را در حال حاضر و در سال 2050 نمایش میدهد. اینکه ازدیاد و یا کم گشتن جمعیت کشورها و مناطق جهان چه پی آمدهایی را بجا میگذارند، بعهده قوه تخیل و تحلیل خوانندگان میگذارم.

Friday 9 September 2011

چگونگی پیدایش اوراق قرضه بهادار دولتی - بخش نخست

در سال 1340 میلادی خون موجهای دریای شمال را در کنار کرانه های هلند رنگین کرد. نبرد دریایی سلیوس نخستین نبرد بزرگ میان انگلیس و فرانسه در جنگهای صد ساله  بود.
هفت سال پس از آن در پائیز سال 1347 میلادی دو کشتی در بندر مسینای جزیره سیسیل پهلو گرفتند که بر عرشه آنها ملوانانی با لکه های سیاه بر روی پوستشان قرار داشتند. آنها نخستین قربانیان بیماری طاعون بودند که در آن سالها 25 میلیون قربانی از اروپائیها گرفت. این  یک چهارم جمعیت اروپا در آنزمان بود.
در سال 1349 نویسنده  ایتالیایی  جیوانی بوکاچیو  نخستین مجموعه خویش دکامرونه را  تدوین و تنظیم نمود.
تمامی وقایع نامبرده شده بالا و بسیاری  وقایع دیگر نظیر آنرا امروزه  مردم اروپا و جهان توسط رمانهای مختلف و یا فیلمهای گوناگونی که در مورد آنها ساخته شده اند میشناسند و پی گیری میکنند اما چیزی که در این میان گمنام و پنهان میماند اینستکه در همین سالها نخستین اوراق قرضه دولتی بوجود آمدند تا قروض دولتهای بدهکار را جبران نمایند.
ابداع  اوراق قرضه دولتی که در ایتالیای قرون وسطی پرستیتی  Prestiti  نامیده میشد،  اهمیت بسزائی در روند تکامل اقتصادی و سیاسی کشورهای اروپا و پس از آن دیگر کشورهای جهان داشت. برای مثال  اوراق قرضه یکی از مهمترن دلایل وقوع انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789 گشتند و در همین اواخر نیز یعنی در سال 2010 مسبب بحران یورو در اروپا گردیدند.
تقریبا تمامی دولتهای جهان از اوراق قرضه دولتی برای گذراندن امور مالی خود استفاده میکنند. بعبارت دیگر این دولتها پیوسته خود را توسط اوراق قرضه دولتی بدهکارتر میکنند. کشورهای حوزه یورو به تنهایی بار بدهی برابر با 7 تریلیون یورو را توسط اوراق قرضه دولتی بر خود هموار ساخته اند.
همه اینها از سده چهاردهم میلادی آغاز گردید. اگر کسی میخواهد که چگونگی پدید آمدن آنرا دریابد میبایستی که به زندگینامه سه نفر که در آنزمان میزیستند مراجعه نماید. یک پاپ، یک بانکدار و یک صنعتگر جوان بنام هاک وود  که در صدد بود تا پیشه خود را عوض نماید.
جان هاک وود John_Hawkwood میان سالهای 1320 و 1323 در خانواده یک دباغ انگلیسی در منطقه اسکس چشم بدنیا گشود. او بعدها به شاگردی خیاطی در آمد تا اینکه پادشاه انگلیس ادوارد سوم جنگی را بر علیه فرانسویان آغاز نمود که صد سال به درازا کشید. ادوارد سوم نیاز به سرباز داشت و از همینرو نیز داوطلبان را استخدام میکرد.
هاک وود جوان نیز خود را معرفی نمود. بدینوسیله شاگرد خیاط  تبدیل به سرباز شد. پس از پایان نبرد نخستین او در فرانسه باقی ماند و از آنجا به ایتالیا رفت.
سالها بعد او به دو کشیش که در خیابان صدقه جمع آوری میکردند برخورد و مقداری پول ناچیز به آنها کمک نمود. آنها به رسم دعا گفتند " آقای محترم خداوند به شما صلح و آرامش ارزانی دارد" هاک وود در پاسخ گفت "شما نمیدانید که صلح زندگی مرا بر باد خواهد داد؟"
در اینزمان هاک وود زندگی خود را از راه جنگ و خونریزی تامین میکرد. سرباز مبدل به مزدور گشته بود. هاک وود ادامه داد " همچنان که شما از صدقات دیگران زندگی میکنید من نیز از وجود جنگ زندگی میکنم"
در آنزمان ایتالیا مکان بسیار مناسبی برای امثال هاک وودهای جنگ طلب بود.

Wednesday 7 September 2011

تغییرات اوضاع جوی مهاجرت جانوران را شتاب میبخشد

در مکانهائی که تغییرات اوضاع جوی شرایط محیط زیستی را دگرگون میسازد بایستی که گیاهان و جانوران خود را مطابقت دهند و یا اینکه بدنبال محیط زیستهای نو بیفتند. پژوهشگران بتازگی متوجه گشتند که اینگونه مهاجرتها و تغییر مکانها با شتاب شگفت انگیزی انجام میگیرند.
این جانوران و گیاهان کوشش میکنند تا با جلای وطن از دام مرگ پنهان برخاسته از تغییرات جوی در نخستین فرصت ممکن بگریزند.
گروه پژوهشگران به سرپرستی ئی چینگ چن  I-Ching Chen  از دانشگاه نیویورک در طی پژوهشهایی که بر روی 200 گونه گیاهی و جانوری از پرندگان گرفته تا پروانه ها، ملخها و عنکبوتها و گیاهان کوهی و جلبکها انجام شده بود، دریافتند.
اطلاعات گردآوری شده از تمامی نواحی گیتی بخصوص از شمال آمریکا و اروپا بودند.
نتیجه کلی : گونه های واقع در پستی ها و نواحی استوایی بیشتر از دیگر گونه ها در این چنین مهاجرتها شرکت میکنند. در طی تنها یکدهه گونه های نزدیک به خط استوا بطور متوسط 17 کیلومتر از خط استوا دور گشتند و به نواحی که بطور متوسط 11 متر بلندتر بودند رفتند تا محیط خنک تری داشته باشند. هر چند گونه هایی نیز وجود دارند که از جای خود تکان نمیخورند. عامل موثر در اینمورد این حقیقت است که بیشتر تغییرات و جابجائی ها در مکانهایی انجام گرفتند که در آنها گرمای محیط بصورت مستقیم بالا رفته بودند.
همچنین در برابر این بالا رفتن دمای محیط برخی از گونه ها دیرتر به عکس العمل جابجایی محیط افتادند. این بیشتر بخاطر حساس تر بودن و یا نبودن گونه های مختلف در برابر عامل گرما میباشد.
پژوهشگران میگویند برای دریافتن بیشتر علل این حساس بودن نیاز به مطالعات و پژوهشهای بیشتری میباشد.

Saturday 3 September 2011

شیوه تغذیه نوجوانان و جوانان در آمریکا

در آمریکا هر روزه بر تعداد افرادی که اضافه وزن دارند افزوده میگردد. کار به جایی رسیده است که حتی کودکان و نوجوانان نیز از این مسئله بدور نمانده اند.
نتایج منتشر شده یک پژوهش سی ساله بر روی یک عامل از عوامل متعدد بطور مشخص انگشت نهاد : کودکان و نوجوانان بسیار بیشتر از گذشته در خارج از خانه غذا مصرف مینمایند و این کار نیز بیشتر در فروشگاههایی که غذای آماده (فست فود) عرضه میکنند انجام میپذیرد. به همین سبب نیز میزان کالریهایی که کودکان و نوجوانان روزانه از این راه بدست میآورند بسیار بیشتر از میزان نیاز متوسط آنها میباشد و به چاق گشتن ایشان می انجامد.
نخستین سنجشهای این پژوهش در سالهای 1977 و 1978 انجام گرفتند که بترتیب در سالهای 89، 91، 94، 96، 2003 و 2006 تکرار گشتند.  در طی این پژوهش در مجموع از سی هزار کودک و نوجوان زیر هژده سال در مورد نوع تغذیه ایشان پرسش بعمل آمد.
بنا به پاسخهای دریافت شده از آنها و مطالعه بر روی این پاسخها و تحلیلشان معلوم گشت که کودکان و نوجوانان آمریکایی در سال 2006 روزانه بطور متوسط 180 کالری بیشتر از سالها 1977 و 1978 مصرف مینمایند و همزمان فعالیتهای ورزشی و بدنی ایشان بخاطر پرداختن بیشتر به امور رایانه ای کاهش یافته است.
میل به فراهم ننمودن غذا در خانه و آسانتر زندگی کردن از طریق مصرف غذاهای نیمه آماده از سوی والدین نیز مشوق و تکمیل کننده این وضعیت بوده است.
در سال 1977  هفتاد و هفت درصد از جوانان و نوجوانان غذا را در خانه مصرف میکردند. حدود سی سال بعد یعنی در زمان کنونی این تعداد به 66 درصد کاهش پیدا کرده است.
امر نگران کننده و هشدار دهنده  این میباشد که پژوهشگران دریافتند،  بطور اخص تنها 63 درصد از جوانان و نوجوانان غذایی را که بگونه مناسب تهیه شده باشد بصورت عمده در خانه مصرف مینمایند و این امر در مورد تنها 71 درصد از کودکان دو تا شش ساله صادق است. آمارهای  سال 1977  در این زمینه عدد 85 درصد را نشان میدادند.
اینکه کودکان و نوجوانان پیوسته چاق تر میگردند و این از نقطه نظر تندرستی به مشکلات جدی ناشی از محدود گشتن تحرک می انجامد، امری مسلم و موجه گردیده است که کشورهای صنعتی را شدیدا تهدید میکند.
اگر عدم تمایل به داشتن فرزند  در میان زوجهای  جوان را هم به آن اضافه نمائیم، آنگاه  از منظر تناسب جمعیت بومی فعال آینده چندان روشنی را نمیتوان برای کشورهای صنعتی پیش بینی نمود.