پل کانال سارت در بلژیک یک شاهکار مهندسی مدرن است که در سال 2002
تکمیل شد و بخشی از Canal du Center یا کانال مرکزی در این کشور را تشکیل داده و به کشتیها
اجازه میدهد از دره Thiriau du Sart گذشته و از کنار
جادههای مهم عبور کنند. این پل 498 متر
طول، 46 متر عرض و حدود 4 متر عمق آب دارد و رفت و آمد کشتی ها را بدون وقفه میسر
می سازد. این بنا از بتن
پیش تنیده ساخته شده و بر روی 28 ستون به قطر 3 متر که 36 متر از یکدیگر فاصله
دارند، استوار است. این پل کانال
منحصربفرد، تردد بین حوضه های رودخانه Meuse Scheldt و را تسهیل و به توسعه حمل و
نقل تجاری و توریستی در منطقه کمک می کند. هزینه این
زیرساخت چشمگیر حدود 248 میلیون یورو بوده است. به لطف طراحی
نوآورانه و روش ساخت تدریجی، حتی جوایز بین المللی را برای کیفیت سازه ای برجسته
دریافت کرد.
نکته جالب در مورد این کانال یا گذرگاه این است که ایده نخستین آن در اواخر سده هژدهم مطرح و نخستین مرحله آن نیز در سال 1817 افتتاح شد. در زمان لئوپولد دوم پادشاه بلژیک که از سال 1865 تا 1909 پادشاه بود، نخستین مرحله آن آسانسور کشتی ها افتتاح شد که امروزه نیز به گونه نگاره زیر وجود دارد.
باید در نظر داشت که از اواخر سده هژدهم تا کنون کشور بلژیک از گذرهای تاریخی
سخت و صعب ملی و بین المللی چونان جنگهای
ناپلئونی و جنگهای جهانی نخست و دوم رد شده و با وجود این بلژیکیها مقاصد سازه ای
خود را نه تنها فراموش نکردند بلکه آنرا ادامه داده و گسترده اند.
No comments:
Post a Comment