جستجوگر در این تارنما

Monday 15 April 2019

میدان اسپانیای شهر سویا بخش یک Plaza de España

پیش از هرچیز باید بگویم که بگمان من  دیدن واقعی و کافی این میدان و مکانها و پارک مجاورش در کمتر از یکروز تمام میسر نمیباشد. بنا به ملاحظاتی این امر برای من میسر نشد ولی با وجود این توانستم که دوبار و هربار چندین ساعت را در آن بسر برم و ببینمش. چیزی را هم که در پائین میخوانید، برداشت و نتایج این دو بازدید من از این میدان و اطرافش میباشد که بنظر خود من به اندازه ای که میبایست، کافی نیست. این را کسانی بیشتر متوجه میشوند و تایید میکنند  که خود آنجا بوده باشند.
در پیرامون این میدان دانشگاه بین المللی سویا ( یا بگویش اسپانیایی سبیا ) با بنایی بسیار زیبا، پارک ماریا لوئیزا، هتل آلفونسو سیزدهم و تندیسی از ال سید قهرمان ملی اسپانیا قرار دارند.
خیابانهای پهن و زیبا با درختکاریهای منظم و مناسب  و کافه های خیابانی ساده و بی آلایش و تمیز راههای رسیدن به میدان اسپانیا را در هر فصل سال و در هر وقت روز خاطره انگیز و لذت بخش مینمایند. بخصوص برای کسانیکه بخواهند این راه ها را پیاده طی کنند.
پیش از پرداختن به خود میدان اسپانیا، کوتاه به مکانهای نامبرده شده بالا میپردازم.

دانشگاه بین المللی سویا. این دانشگاه که یکی از دو دانشگاه موجود در سویا (سبیا) میباشد و در سال ١٥٠٥ تاسیس شده است. دانشگاه سویا امروزه پذیرای ٧٤٠٠٠ دانشجو در رشته های گوناگون میباشد. به هنگام گشایش،  دانشگاه  نخست متعلق به کلیسا بود و رشته های تئولوژی، پزشکی، فلسفه و هنرهای تجسمی ( هنرهای تجسمی به رشته هنرهایی مانند نقاشی، مجسمه سازی، گرافیک میگویند که در سده گذشته فتوگرافی نیز بدان اضافه گشت ) درآن تدریس میشدند اما در سال ١٥٥١ شهرداری سویا (سبیا) آنرا مرکزی برای تحصیل عمومی  Estudio General   نامید و بعنوان دانشگاهی دولتی معرفی و حمایتش کرد.
هم اکنون دانشگاه سویا در ١٢٠ رشته گوناگون دانشجو پذیرفته و در بسیاری از این رشته ها تا درجه دکترا ایشان را همراهی میکند. این دانشگاه از سوی پارلمان اتحادیه اروپا برای مبادله دانشچو و استاد میان دانشگاههای برتر اروپا انتخاب شده است و مبادله دانشجو نیز ( بصورت فرستادن دانشجو از دانشگاه یک کشور به دانشگاه کشوری دیگر در مقاطع زمانی قابل انتخاب میان شش ماه، نه ماه و دوازده ماه بمنظور آشنایی بیشتر فارغ التحصیلان آینده دانشگاههای اروپا با یکدیگر و ارزیابی امکانات دیگر کشورها ) در این دانشگاه بگونه بسیار فعالی در جریان است.
                                                  گوشه ای از حیاط دانشکده حقوق دانشگاه سویا
دانشگاه سویا از نظر تعداد دانشجو سومین دانشگاه مهم اسپانیاست و نخستین دانشگاه ناحیه اندلس است که بیش از پانصد سال پیش ساخته شده است.  در آن هزاران اثر هنری و تاریخی موجود میباشند. این دانشگاه همراه با دانشگاه شهر مالاگا، محرک وپیشگام و پیشرو در امور تکنولوژی در منطقه اندلس اسپانیا میباشد.
کتابخانه این دانشگاه بیش از یک و نیم میلیون جلد کتاب نو و کهن در خود جای داده است و از این منظر پس از کتابخانه های دانشگاههای مادرید و بارسلون مقام سوم اهمیت را در اسپانیا بخود اختصاص داده است.  در مورد دانشگاه سویا (سبیا) میتوان بسیار بیشتر نوشت ولی برای این مقاله که در نظر داشت تنها از دیدنیهای پیرامون میدان اسپانیا یادی کرده باشد،  فعلا کافیست.
                                                              دو نما از درون دانشگاه سویا

هتل آلفونسو سیزدهم واقع در خیابان سان فرناندو و در نزدیکی دانشگاه سویا.  هتل در مالکیت شهرداری سویا بوده و توسط  Starwood Hotels & Resorts Worldwide  اداره میگردد.
هتل آلفونسو سیزدهم  یکی از قدیمی ترین هتلهای اسپانیا و در عین حال گرانترین آنها میباشد و اخیرا نیز میزبان باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا  که در کنگره جهانی توریستیک سویا شرکت  و سخنرانی کرد،  بود.
معمار و طراح هتل شخصی بنام  خوزه اسپیاو مونیوز José Espiau y Muñoz  بود و ساخت هتل در سال  ١٩١٦  بدستور آلفونسوی سیزدهم پادشاه وقت اسپانیا آغاز و در بیست و هشتم آوریل سال  ١٩٢٩ با حضور پادشاه و ملکه اش ویکتوریا اویخنیه  Victoria Eugénie که بمناسبت برگزاری مراسم جشن ازدواج دو اشراف زاده اسپانیایی به آنجا رفته بودند،  رسما افتتاح گردید.
در اصل اما این هتل را بمناسبت برگزاری نمایشگاه  ایبرو آمریکایی که در سال ١٩٢٩ در شهر سویا مرکز ایالت اندلس برگزار میشد،  ساخته بودند.
در نمایشگاه ایبرو آمریکا که از نهم ماه مای  سال  ١٩٢٩   تا  بیست و یکم  ژوئن  سال  ١٩٣٠  بطول انجامید، در کنار بازرگانان و صنعتگران و هنرمندان همه ایالات و شهرهای اسپانیا که در آنجا کالاهای خود را بنمایش میگذاشتند،  کشورهای زیر نیز شرکت داشتند: پرتغال، ایالات متحده آمریکا، برزیل، مکزیک، اوروگوئه، پرو، آرژانتین، شیلی، کلمبیا، کوبا، ونزوئلا، جمهوری دومینیکن، بولیوی، پاناما، السالوادور، کستاریکا و اکوادور.
نمایشگاه موفقیتی را که از آن انتظار میرفت بدست نیاورد زیرا همزمان با آن نمایشگاه  مشابه بزرگتری در شهر بارسلون برگزار میشد که نظرها را بیشتر بخود جلب کرده بود.
همه این کشورها نیز در شهر سویا بفراخور حالشان بنای یادگاری ساختند که عمدتا تا کنون نیز باقی مانده اند و از نقاط دیدنی شهر میباشند.
خیابانهای پیرامون هتل آلفونسو سیزده، زیبا و آرام بوده و خیابانهایی که از سوی هتل  به سمت کلیسای خیرالدا میروند، دارای کافه های خیابانی کوچک و آرام و زیبا هستند که پیر و جوان اقشار گوناگون به زیر سایه درختان زیبا در آنها به صرف قهوه و نوشیدنی و خوردن چیزهای کوچک اسپانیایی (تاپاز Tapas) میپردازند. روبروی دروازه ورودی به حیاط هتل نیز میدان کوچک و زیبایی با مجسمه ها و فواره های زیبا قرار دارد که نه تنها مورد علاقه بزرگسالان بلکه بسیار هم مورد علاقه  نوجوانان و جوانان است.
در برابر هتل ایستگاه قطار برقی شهری قرار دارد که بهنگام توقف کوتاه خود در ایستگاه باتریهای خود را شارژ کرده و به راه خود ادامه میدهد. این قطار شهری از کنار کلیسای خیرالدا نیز گذر کرده و در آنجا نیز ایستگاه دارد. فاصله آمدن دو قطار برقی بدنبال هم پانزده دقیقه میباشد. در مجموع مسیری که این قطار برقی طی میکند چندان طولانی نیست و تنها هشت یا نه ایستگاه میرود ولی کودکانی سبیایی بسیار با شوق و علاقه سوارش میشوند. بهنگامی که قطار در حرکت نیست از همه خیابان های مسیر حرکت قطار برقی شهری بعنوان راههای دوچرخه رو و وسایل نقلیه  کوچکی که جوانان امروز بکار میگیرند، استفاده میشود.
در بخش دیگر در مورد پارک ماریا لوییزا خواهم نوشت زیرا این بخش کمی مفصل تر از شرح حال هتل آلفونسو سیزده و دانشگاه سویا ( سبیا ) خواهد شد.

No comments: