جستجوگر در این تارنما

Friday 26 May 2023

کهن ترین شهرهای آلمان – بخش یکم

 

شهرهایی در آلمان وجود دارند که قدمت آنها به پیش از زایش عیسی مسیح می رسد و بیش از 2000 سال قدمت دارند. اما با این وجود در مورد اینکه کدام شهر قدیمی ترین شهر این کشور است، میان کارشناسان امر اختلاف نظر وجود دارد.

 نمایندگان چندین شهر این عنوان را برای خود ادعا می کنند. در اینجا ده مورد از قدیمی ترین شهرهای آلمان نشان داده می شوند که بیش از 2000 سال از وجود آنها می گذرد.

در حالی که آثار باستان شناسی به سکونتگاه ها و مردمانی اشاره می کنند که مدت ها پیش از بنای نخستین شهرها در آلمان فعلی زندگی می کردند، اما می توان بیشتر پایه های بنای این شهرها را از روی تاریخ بناسازی های رومی ردیابی کرد.

اینرا نیز باید به این نبشته اضافه کرد که تأسیس یک شهر را نمی توان بگونه کاملا دقیق تاریخ گذاری کرد و گاهی پیش می آید که این تاریخ گذاری ها در تحقیقات زیر پرسش رفته و مورد بحث قرار می گیرند.

در مورد همه این شهرها می توان بسیار طولانی تر نوشت ولی من در اینجا به معرفی خیلی کوتاه شهرها می پردازم.

 

تریر Trier

شهری در ایالت راین لند فالس آلمان با جمعیت تقریبی 110 هزار نفر در بستر رودخانه موزل و نزدیک به مرزهای لوکزامبورگ و فرانسه. هنگامی که شهری به عنوان "رم آلمان" توصیف می شود، مشخص می گردد که رم چه تأثیراتی در آنجا برجای گذاشته است.  در تریر بناها و آثار زیادی از معماری و بقایای ساختمانها و تاسیسات رومی برای دیدن وجود دارند. این رومی ها بودند که بیش از 2000 سال پیش یعنی میان سالهای  18 تا 16 پیش از میلاد، شهر آگوستا تروروروم را که به نام امپراتور روم آگوستوس نامگذاری شد، بنیاد نهادند.

بنا به افسانه ها، تربتا Trebeta ، پسر نینوسNinus  پادشاه آشوری، شهر تریر را در حدود سال 2050 پیش از میلاد تأسیس کرد. یافته های این منطقه حتی به مهاجران و شکارچیان در هزاره نهم پیش از میلاد اشاره دارد. گفته می شود که برخی از قبایل سلتیک پیش از رومیان در اینجا زندگی می کردند.

                بازمانده دیوار حصار رومی دروازه پورتا نیگرا Porta Nigra در مرکز شهر تریر.

در پیرامون این بنا که به ثبت یونسکو رسیده هنوز هم هر ساله برنامه های فرهنگی زیادی اجرا می شوند. پورتانیگرا دروازه شمالی دیواری بطول شش و نیم کیلومتر بود که به دور شهر تریر کشیده بودند تا بوسیله آن از هجوم قبایل ژرمن جلوگیری نمایند. این دیوار در چهار سمت خود چهار دروازه داشت که از آنها تنها پورتا نیگرا باقی مانده است. بلندی این دروازه سی متر است و از سده چهارم میلادی زیر نفوذ کلیسا قرار گرفت.


میزان باشندگان شهر تریر را در آن زمان چیزی حدود چهل هزار نفر تخمین می زنند که از ارتشیان، صنعتگران، کشاورزان، بازاریان و بردگان تشکیل می شدند.

                          میدان خرید شهر تریر که در پشت درواز پورتا نیگرا قرار دارد

                                                 تاکستانهای تریر در کنار رودخانه موزل

                                          پلی قدیمی بر روی رودخانه موزل در شهر تریر
 

وورمز Worms

شهر دیگری  در انتهای دیگر ایالت راین لند فالس با جمعیت تقریبی 85000 نفر و واقع در کرانه رودخانه راین که از دیرباز از آن برای حمل و نقل استفاده می شد. تأثیر سلت ها در شهر وورمز نیز قابل مشاهده است.نام لاتین سکونتگاه سلت بوربتوماگوس Borbetomagus  بود که امروزه شهر ورمز بر جای آن قرار دارد. این شهر همچنین به خاطر حماسه  Nibelungenنیبلونگن (اسطوره زیگفرید قهرمان روئین تن آلمانی اسکاندیناوی). 


منطقه ای که به باور مردم زیگفرید در آنجا کشته شد
 
 

              مردم بر این باورند که در این بخش از رودخانه راین گنجهای نیبلونگن به آب ریخته شدند

در سال 1521 در برابر اسقف های  بسیار متعصب کلیسای جامع رومی همین شهر که بسیار مشهور هم است لوتر از نوشته های اصلاحی خود دفاع  کرده و مذهب پروتستان را بنا نهاد.


نخستین استقرارهای انسان ها در این منطقه به حدود 5000 سال پیش از میلاد مسیح مربوط می شود.  وورمز از سده ششم یا هفتم میلادی که مردمانی جدید به آنجا آمدند نام خود را به این گونه گرفت که نخست نام عبری وارمایزا را داشت و به مرور زمان این نام به وورمز مبدل گشت.  اما از آن زمان تا بازگردیم به گذشته تر یعنی زمان ساخت پایگاه نظامی روم، همیشه دوره‌هایی بدون سکونت در این شهر و منطقه وجود داشته است.

در ورمز نیز، مورخان و باستان شناسان توانستند بقایای ظروف رومی از زمان امپراتور آگوستوس - یعنی بین 13 تا 14 پیش از میلاد - را پیدا کنند. اما آنچه مسلم است، پیدایش اردوگاه نظامی رومی مربوط به سده نخست میلادی است.

                                                  بنای یادبود لوتر در شهر وورمز

کمپتن     Kempten

شهر کوچکی در منتهی الیه جنوبی ایالت باواریای آلمان و نزدیک به مرز اتریش. برای بسیاری این شهر ناشناخته می باشد. این شهر جمعیتی در حدود 70000 نفر دارد. این شهر کوچک دانشگاهی دارد با 6000 دانشجو. شهر در کرانه های رودخانه ایلر واقع شده که از کوههای آلپ سرچشمه می گیرد. 

این در کنار رودخانه بودنش سبب گردید که از دیرباز مردمانی که با حمل و نقل سر و کار داشتند در آنجا سکونت گزینند. در کمپتن هم سکونتگاه های سلتی یافته شدند و این شگفت انگیز نیست. گفته می شود که شهر پیشین کامبودونون نامیده می شد و رومی ها در حدود 15 پیش از میلاد آن را پیدا کردند. کامبودونون به شهر رومی کامبودونوم تبدیل شد. گفته می شود که استرابون جغرافیدان یونانی در سال 18 پس از میلاد، سکونتگاه سلتیک را بر روی نقشه جهان نامگذاری کرده است. شهرداری کمپتن در وب سایت خود می نویسد که این قدیمی ترین ذکر مکتوب از یک شهر آلمانی است. با این حال، تاریخ دقیق تاسیس آن را نمی توان ردیابی کرد.

                                                     دانشگاه شهر کمپتن

 
 
 
 

No comments: