جستجوگر در این تارنما

Friday 16 June 2023

باستان شناسان کهن ترین نقشه های بشر را کشف کردند

                         

باستان شناسان کهن ترین نقشه های بشر را در خاورمیانه کشف کرده اند. نقشه ها تصویر واقعی  سازه ای مرموز از یک ساختمان بزرگ در وسط صحرای عربستان سعودی را نشان می دهند.

 سازندگان بنای تاریخی ظاهراً در حین کار خود دقیقاً نقشه ساخت و ساز را دنبال کردند. باستان شناسان اکنون شگفت زده هستند که آنها چگونه توانسته اند این کار را انجام دهند؟

اژدهای صحرا - تخته سنگ صحرا

تا به اکنون، دانش باستان‌شناسی تنها می‌دانست که حدود ۶۰۰۰ تا ۹۰۰۰ سال پیش، مردمانی تنها طرح‌های کوچک ساختاری می‌کشیدند که فقط کمی شبیه ساختار نهایی بود. اما اکنون آنها یک نقاشی بسیار دقیق از یک به اصطلاح اژدهای صحرا را در اردن کشف کردند. این سازه می تواند چندین کیلومتر طول داشته باشد. آنها در گزارش خود در مورد این یافته بسیار نادر می نویسند  : «داده‌های مربوط به چگونگی درک جوامع عصر حجر از ساختارهای خانگی و سودمند به چند نمونه از نمایش‌های شماتیک و نادرست از فضاهای ساخته شده با اندازه‌های مختلف محدود می‌شد. ما در اینجا کشف خارق‌العاده قدیمی‌ترین نقشه‌های واقع‌گرایانه حکاکی شده  بر روی سنگ را گزارش می‌کنیم  این فرم در یک تخته سنگ حک شده است و به نظر می رسد طرح اولیه بوده باشد.

نقشه های 9000 ساله

باستان شناسان بر اساس پژوهش های قدیمی تر بر این باور هستند که هم محوطه ساختار و هم طرح موجود در تخته سنگ باید دستکم 9000 سال قدمت داشته باشند. درازای طرح 80 سانتی متر و پهنای آن 32 سانتی متر است. هم اندازه و هم شکل منحصر به فرد و بسیار خاص ساختار دقیقاً در اینجا ترسیم شده است.

گروه پژوهشی توضیح می‌دهد که این یافته چقدر نادر است:  «این حکاکی‌های اردن و عربستان سعودی «اژدهای صحرا» را که بدست انسان کشیده شده اند، سازه های بسیار بزرگی را برای  باستان‌شناسان به تصویر کشیده اند که قدمت آنها دستکم 9000 سال است. دقت فوق العاده این حکاکی ها قابل توجه است و ساختارهای سنگی غول پیکر دوران نوسنگی را به تصویر می کشند که درک کل طرح آن بدون دیدن آن از هوا یا بدون معمار (یا کاربر یا سازنده) غیرممکن است.

اژدهای بیابان که با 20 گودال در پیرامونش به تنهایی و به طور متوسط ​​یک هکتار - یعنی 10000 متر مربع - اندازه گیری شده است. از همینرو تیم هایی از فرانسه، آلمان، عربستان سعودی و اردن از تصاویر ماهواره ای برای کاوش های خود استفاده کردند.

چگونه این دقت به دست آمد؟

با توجه به پذیرش واقعی این طرح، محققان فرض می‌کنند که مردم آن زمان تاکنون کاملاً دست کم گرفته شده‌اند. زیرا بدون آشنایی با دید پرنده ای  کشیدن چنین نقاشی به سختی امکان پذیر است. امروز ما از پهپادها، دستگاه های اندازه گیری و GPS برای امکان ساختن چنین ساختاری استفاده می کنیم.   « این طرح ها تسلط ذهنی بسیاربالا ولی دست کم گرفته شده ای از ادراک فضایی انسانهای آن دوران را نشان می دهند که پیش از آن هرگز در این سطح از جزئیات در چنین زمینه ای مشاهده نشده بود.»

نقاشی‌های تازه کشف‌شده اژدهای صحرا از اهمیت بالایی برخوردار هستند، زیرا قدمت آن‌ها به زمانی بسیار پیش تر از زمان اختراع خط  و نوشتن و نقشه‌برداری می‌رسد. اگرچه مردم همیشه بر محیط اطراف خود تأثیر گذاشته و آنها را برای همیشه تغییر داده اند - مثلاً از طریق ساختمان ها -، امروزه تقریباً چیزی در مورد رویکردهای معماری مردمان پیش از دوران نوشتاری شناخته شده نیست. تنها از تمدن های مصر باستان یا بین النهرین آن دوران است که از آنها هم سنت های کمی برای ما باقی مانده است.

 این تصویرها نور جدیدی را بر تکامل تمایزات انسانی بین فضا، ارتباطات و کارهای گروهی در دوران باستان می‌تاباند. » با توجه به این موضوع، پژوهشگران فرض می کنند که معماران و سازندگان از روشی استفاده کرده اند که ممکن است قبلاً برای ما شناخته شده نبوده باشد.»

 اگر طرح های بیشتری در بیابان یافت شوند، می توان احتمالا این تکنیک را تعیین کرد.

در نزدیکی اژدهای صحرا اژدهای صحرای دیگری در جبل الذلیات در عربستان سعودی، با حکاکی بسیار بزرگتر و با مقیاس واقعی بر روی یک بلوک ماسه سنگ وجود دارد. ابعاد آن 382 در 235 سانتی متر است و تخمین زده می شود که حدود 1000 سال جوان تر از کشف اردن باشد. به گفته پژوهشگران از هر دو طرح می‌توانست برای بهبود روش‌های شکار گروهی - به عنوان شکل‌های تصویری یا ارتباطات نوشتاری نخستین - استفاده شود.



No comments: