جستجوگر در این تارنما

Saturday 1 June 2024

فن آوری زرهی پیچیده از دوران برنز: سنجش زره دندرا

 

روستای دندرا بر روی نقشه با رنگ زرد نشان داده شده است

دندرا یکی از وادی های خاموشی باستانی یونان است در شبه جزیره پلوپونز در نزدیکی شهر آرگولیس. برای مدت طولانی مشخص نبود که آیا زره صفحه ای 3500 ساله میسینایی ها برای استفاده در جنگ مناسب است یا خیر. اکنون پژوهشگران با کمک 13 سرباز نخبه و ایلیاد در یک شبیه سازی یازده ساعته برای این پرسش پاسخ پیدا کرده اند.

یافته های باستان شناسی محیط زندگی مردم سده ها یا حتی هزاران سال پیش را برای ما ملموس می کند. اما گاهی همزمان چیستان هایی هم به ما می دهند. در بیشتر موارد تنها می توان گمان برد که از این مصنوعات یافته شده در آن زمان دقیقاً چگونه، توسط چه کسی و در چه زمینه ای  استفاده می شده است.  این موضوع تا چندی پیش در مورد زره تمام بدن ساخته شده از برنز که در قبری در نزدیکی روستای یونانی دندرا در دهه 1960 پیدا شده بود نیز صدق می کرد.  قدمت این زره حدود 3500 سال است، بنابراین ساخت آن به اواخر عصر مفرغ می رسد و به فرهنگ میسنی اختصاص دارد.  تاکنون مشخص نشده است که آیا واقعاً برای استفاده در جنگ مناسب بوده است یا خیر.  از آنجایی که زره  دندرا بسیار عظیم است، تصور می‌شد که از آن منحصراً برای اهداف تشریفاتی استفاده می شده است.  با این حال، اگر کسی می‌خواست در آن زمان اطلاعات بیشتری در مورد جنگ کسب کند، فهمیدن اینکه زره واقعاً چه عملکردی داشته است ضروری می بود.  یک تیم پژوهشی از دانشگاه های بیرمنگام، انگلستان، و تسالی، یونان، اکنون این شکاف دانش را - به روشی بسیار عملی - برطرف کرده اند.

پژوهشگران این دانشگاهها به عنوان بخشی از آزمایشی که در آن 13 سرباز زبده از ارتش یونان یک شبیه ‌سازی جنگی یازده ساعته را با زره دندرا انجام دادند، آزمایش کردند که آیا این زره برای نبرد مناسب است یا خیر. نتایج این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شد.

البته در این آزمایش از زره یافته شده اصلی استفاده نشد، بلکه از یک بدل مشابه به واقعی به وزن 23 کیلوگرم استفاده شد. در دهه 1980 توسط کارمندان و دانشجویان کالج هنر Bournville در بیرمنگام ساخته شد. آندریاس فلوریس، فیزیولوژیست دانشگاه تسالی و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «زره پوشیده شده توسط نیروهای شرکت‌کننده، ابعاد و وزن مشابهی با زره اصلی عصر برنز داشت.


اما مشخصات تاریخی با توجه به مصنوع مورد بررسی به دقت رعایت شد. سربازانی که در طول شبیه سازی زره ​​پوشیده بودند نیز بر همین اساس آماده شدند. تیم مطالعه خود را بر اساس توصیفات ایلیاد بنا نهاد. در این حماسه که احتمالاً در قرن هفتم یا هشتم نوشته شده است، هومر نویسنده یونانی بخشی از جنگ تروا را شرح می دهد. گفته می شود حدود 1200 سال پیش از میلاد مسیح بوده است. 1200 پیش از میلاد، یعنی در اواخر دوره میسنی. این واقعیت که جنگ تروا واقعاً رخ داده است به دلیل کمبود شواهد باستان شناسی مورد تردید است. با این حال، از آنجا که به ندرت هیچ سنت از آن زمان وجود ندارد، ایلیاد تنها منبع موجودی بود که محققان می‌توانستند به عنوان مبنایی برای آزمایش از آن استفاده کنند.

سربازان نخبه در طول چند روز آموزش استفاده از سلاح های عصر برنز را دریافت کردند. فلوریس می‌گوید: «ما همچنین میزان کالری دریافتی را بر اساس «رژیم غذایی هومری» که از توضیحات مربوطه در ایلیاد گرفته شده بود، نظارت کردیم. آزادی حرکت شگفت انگیز اولین باری که تیم مطالعه زره حجیم را پوشید، که از جمله شامل یک یقه فلزی بلند، یک "دامن" ساخته شده از صفحات و یک کلاه ایمنی دندان گراز است، تیم مطالعه به اولین بینش مهمی رسید: "فلوریس از گروه پژوهشگران می گوید که این زره آزادی حرکت کامل را فراهم می کند و "بدن تحت فشار بیش از حد قرار نمی گیرد." در آزمون عملی، سربازان زره پوش باید یازده ساعت وظایف مختلفی را انجام می‌دادند - طبق ایلیاد، یک روز معمولی نبرد در جنگ تروا چقدر طول می‌کشید -: رانندگی بر روی یک ارابه ساختگی، راهپیمایی روی تردمیل. ، و مبارزه با شمشیر برنز. هر 13 سرباز توانستند با وجود مدت زمان طولانی و فعالیت بدنی زیاد، شبیه سازی را تا انتها تحمل کنند. در همین حال ضربان قلب و عملکرد عضلات، مصرف اکسیژن، دمای بدن و از دست دادن مایعات اندازه‌گیری شد. پژوهشگران داده‌های گردآوری ‌شده را در یک شبیه‌سازی کامپیوتری با داده‌های مربوط به شرایط آب و هوایی در ترکیه کنونی، جایی که زمانی تروا در آن قرار داشت، ترکیب کردند. اگرچه دما در آنجا معمولاً بین 30 تا 36 درجه سانتیگراد در تابستان است، هیچ گرمای بیش از حد در زیر زره صفحه اندازه گیری و ثبت نشد.

اکنون شصت سال پس از کشف زره دندرا، ما می دانیم که علیرغم ظاهر دست و پا گیر آن در نگاه اول، نه تنها به اندازه کافی انعطاف پذیر است بلکه تقریباً هر حرکتی را برای یک جنگجو پیاده می کند و به اندازه کافی انعطاف پذیر است تا از پوشنده آن در برابر آسیب محافظت کند. فلوریس می‌گوید بیشترین ضربه‌ها را می‌زند.

نقطه عطف مهم در تاریخ برای نویسنده این مطالعه این بود که این آزمایش همچنین بینش های مهمی در رابطه با ایلیاد به همراه داشت. او می‌گوید: «توصیف‌های زره ​​برنزی در ایلیاد تصور می‌شد که تخیلی باشد، اما این تحقیق خلاف این را نشان می‌دهد. بررسی زره ​​دندرا در شرایطی که در حماسه توضیح داده شد، نشان داد که به احتمال زیاد واقعاً در جنگ پوشیده شده است.

به گفته گروه پژوهشگران این بینش جدید مهمی را در مورد یکی از مهم ترین نقاط عطف تاریخ ارائه کرده است.




No comments: