جستجوگر در این تارنما

Sunday 27 November 2022

میترا خدای ایرانی شهر نیدا در آلمان

 

نگاره زیر سنگ کندی است از میترا یا خدای مهر که از سنگ ماسه  ساخته شده و در شهر نیدا پیدا شد. بر روی این سنگ کند میترا خدای پیمان، شکست ناپذیری، دوستی و مهر دیده می شود که انگشتانش را در سوراخهای بینی گاو نری کرده تا سر او را برای قربانی کردنش بالا بکشد. میترا روی خود را برگردانده زیرا او اینکار را با اکراه و بنا بدرخواست خدای خورشید انجام می دهد. از خون گاو نر می باید که گیاهان و موجودات بر روی کره زمین بوجود آیند. گاو نر درست در لحظه مرگ به صورت ماه درآمده و در آسمان ظاهر می گردد تا هم پاسخی باشد برای خدای خورشید و هم خواسته میترا که مایل به کشتن گاو نبود، برآورده گردد.

در دو سوی میترا مشعلدارانی ایستاده اند.  نقش کلاغ پیام آور خدای خورشید به میترا و نماد هوا در این سنگ کند دیده نمی شود. نقشهای شیر (نماد آتش)، مار (نماد زمین) و کوزه (نماد آب) بر روی سنگ کند دیده می شوند.

این سنگ کندها در جریان جنگ جهانی دوم بشدت آسیب دیدند که در سال های 1985 و 1986 بازسازی شدند.

شهر نیدا کجاست؟

شهر نیدا که در کنار رودخانه کوچک نیدر ساخته شده بود. نیدا در دوهزار سال پیش یک پادگان مرزی میان سرزمینهای روم و قبایل آلمانی بود و در شمال غربی شهر امروزی فرانکفورت آلمان قرار داشت.

اینکه یک خدای ایرانی در یکی از منتهی الیه ترین نقاط مرزی روم در آلمان امروزی پرستیده می شد، شگفت انگیز می باشد.

سده ها و هزاره ها این پادگان رومی فراموش شده بنظر می رسید تا اینکه در سال 1826 معماری که زمینهای خود را می کند تا در آن بنایی بسازد به پنجاه وهفت اثر بازمانده از رومیها برخورد که بر روی چهار عدد از آنها تندیس های گوناگونی از میترا کنده شده بودند. پس از ماجراهای زیاد این آثار سر از صومعه دومینیک ها درآوردند. بهنگام جنگ جهانی دوم این آثار بهمراه صومعه دومینیک ها بمباران شدند و به زیر آوار رفتند. در سال 1952 آثار بشدت صدمه دیده و خراب شده دوباره بازیافته شدند و از زیرآوار بیرون آورده شدند.

آنها تا سال 1985 در گوشه ای افتاده بودند تا اینکه در این سال به مرمت دوباره آنها پرداخته شد و در سال 1986 بپایان رسید.

مجسمه های میترای یافته شده در پایگاه مرزی رومی ها در نواحی شمالی کوههای آلپ نشان می دهند که این خدای ایرانی نماد شکست ناپذیری و دوستی و پیمان در نزد رومیها و بخصوص نظامیان رومی بسیار محترم بوده است. بر روی بیشتر تندیس های باقی مانده از میترا در سرزمینهای اروپایی زیر سلطه رومیها، میترا بر روی پشت گاو نر و در حال قربانی کردن آن نشان داده شده است. در چند تندیس دیگر نیز زمان تولد میترا از تکه سنگی بزرگ نمایش داده شده است.

مراسم آئین میترایی تاثیرات بسیار زیادی بر مراسم آئین مسیحیت گذاشته بخصوص برخی از مراسم و همچنین روز تولد میترا که در آئین مسیحی پذیرفته شده است.

از میترا آثار دیگری در نواحی شمالی تر کشور آلمان و حتی در اسکاتلند یافته شده اند که محبوبیت این خدای ایرانی نزد سربازان رومی نشان می دهد 


.


 


 


No comments: