جستجوگر در این تارنما

Thursday 26 January 2023

پسر زرین مصری که 49 طلسم برای سفر به آخرت دریافت کرد

 

در جهان بینی مصریان باستان، مرگ تنها گونه ای گذر از زندگی جهانی به زندگی ابدی بود. برخی از درگذشتگان در این مسیر هدایای ارزشمندی دریافت می کردند. اشعه ایکس غیرمخرب یک مومیایی 2300 ساله چیزهای شگفت انگیزی را نشان می دهد.

مومیایی پسری که به آخرین سفر خود با آراستگی فراوان رفت: 49 طلسم گرانقدر و اصیل به نوجوان متوفی در مصر باستان داده شد. یک تیم تحقیقاتی در مجله Frontiers in Medicine می نویسد: مومیایی حدوداً 2300 ساله که «پسر زرین» نام دارد، هرگز باز نشده است.

اشعه ایکس با یک توموگراف کامپیوتری (CT) اکنون افزوده های باشکوهی را نشان داده است. یک تعویذ زبان طلایی در دهان متوفی گذاشته شده بود تا گویا بودن را در زندگی پس از مرگ  برای او میسر کند.

باستان شناسان می گویند یک طلسم دو انگشتی نیز در کنار اندام تناسلی «پسر زرین»  قرار داده شده بود تا از اندامهای  خصوصی او محافظت کند.

بنا به گزارش یورونیوز، سی تی اسکن های دیگری نمایان ساختند که «پسر زرین» ختنه نشده بود و همین امر این گمان را قوی می کند که او می بایستی از اهالی نوبیه (لیبی امروزی)، یونان و یا ایران بوده باشد. باشندگان مصری تا پیش از 13 سالگی ختنه می شدند.

فراموش نکنیم که کشور مصر تا دو سال پیشتر از زمان مرگ «پسر زرین» یعنی 330 پیش از میلاد جزو گستره ایران بود و در آن سال (332 پ م) بود که اسکندر که به ایران حمله نموده بود پیش از رفتن به سوی سرزمین پارس، نخست مصر را تسخیر نمود. آنزمان ساتراپ ایرانی مصر که از نارضایتی مردم مصر از ایرانیان آگاه بود، پیش از ورود لشکریان اسکندر، مصر را ترک کرده بود ولی هنوز خانواده هایی از ایرانیان آنجا بودند و در آنجا بازرگانی و زندگی می کردند.

این مومیایی که در سال 1916 در گورستان بطلمیوسی در ادفو در مصر علیا (حدود 800 کیلومتری جنوب قاهره) کشف شد، مربوط به حدود 330 قبل از میلاد است. از آنجایی که در یک تابوت بیرونی و درونی پیدا شد، در موزه مصر در قاهره نگهداری می شد. تصاویری که اکنون با کمک یک دستگاه سی تی متحرک ایجاد شده است، نشان می‌دهند که این مومیایی متعلق به پسری در حدود 14 تا 15 سال و قدی 1.28 متر است. توموگرافی کامپیوتری یک آزمایش سه بعدی اشعه ایکس است که می تواند برای ایجاد تصاویر مقطعی از بدن یا اشیاء دیگر استفاده شود.

سحر سلیم، استاد پزشکی در دانشگاه قاهره و سرپرست گروه کاوشگری گفت: "بدن این مومیایی به طور گسترده با 49 طلسم تزئین شده بود که به زیبایی در آرایشی منحصر به فرد در سه ردیف بین چین‌های باندال و در حفره بدن طراحی شده بودند." طلسم ها از طلا، سنگ های نیمه قیمتی، خاک رس پخته شده و سرامیک ساخته شده اند. سلیم توضیح داد: "هدف از این تزئینات محافظت از پیکر و نیرو بخشیدن به آن در زندگی پس از مرگ بود."

 پیکر «پسر زرین»  با دسته هایی از سرخس های بهم بافته شده تزئین شده بود. چنین نذورات گیاهی در باورهای مصریان معانی مذهبی و نمادین خاصی داشتند.

بنا به آئین آن زمان، یک ماسک سر طلایی با ویژگی های یک چهره ایده آل بر سر جسد قرار می گرفت. خط چشم و ابروهای آنها با سنگ منبت کاری شده و مردمک آن از ابسیدین سیاه است. مومیایی به طور کامل از گردن تا پا پیچیده شده است. کتانی بیرونی روکش قهوه ای تیره است.

مصریان باستان معتقد بودند که روح پس از مرگ در یک زندگی پس از مرگ زنده می ماند. با این حال، بنا به باور آنان، دسترسی به آن تنها پس از گذشتن از یک مسیر خطرناک در جهان مردگان و پس از صدور حکم نهایی به دست می‌آمد. بنابراین، بستگان و مومیایی‌ کنندگان تلاش می‌کردند تا امکان رسیدن متوفی به زندگی پس از مرگ و محافظت از بدن او را فراهم کنند. هر چهار اندام (دست ها و پاها) به طور جداگانه پیچیده شده اند.

«پسر زرین» که احتمالاً در زمان مرگ از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار بود، کفش باز(صندل) نیز  دریافت کرد. سلیم گفت: «صندل ها احتمالاً قرار بوده به او اجازه دهند از تابوت خارج شود. در کتاب مردگان مصریان باستان نیز مشابه است. خود پسر نیز نقاب طلاکاری شده بهمراه سینه بند بر سر داشت. به گفته تیم پژوهشی مغز سر متوفی را از راه بینی خارج کرده و کاسه سر را با رزین (صمغ) پر کرده بودند. به جز قلب، دیگر اندام های داخلی نیز از راه یک برش در بخش پایین سمت چپ شکم برداشته شده اند.

با این حال، حتی پس از سی تی اسکن، سبب مرگ  پسر طلایی باید باز بماند. هیچ شواهدی دال بر تروما، یعنی آسیب جسمی شدید ناشی از خشونت خارجی، یا یک بیماری که آثار قابل تشخیصی بر روی استخوان ها به جا گذاشته باشد، وجود نداشت. همچنین شواهد کمی از کمبود وجود دارد.

موزه بزرگ مصر در قاهره در حال حاضر در حال تکمیل است و قرار است که امسال گشوده شود. با این حال، بسیاری از آثار باستانی هنوز در موزه مصر باستان در مرکز میدان تحریر قرار دارند. "پسر طلایی" هم اکنون همانجا و در سالن اصلی به همراه برخی از سی تی اسکن ها به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

 


No comments: