جستجوگر در این تارنما

Wednesday 14 February 2024

بزرگترین قلعه جهان

 

قلعه پراگ بر فراز تپه منجر به شهر بهنگام شب در پشت پل معروف پراگ بنام پل کارل

بزرگترین قلعه جهان که با شکوه از بالای تپه ای بر شهر زیر پای خود می نگرد و آن قلعه شهر پراگ پایتخت جمهوری چک است.

قلعه شهر پراگ که در منطقه هرادچانی  Hradcany_(Prag) یا هراجین واقع شده است، گستره ای برابر با 72840 متر مربع دارد که برابر با 10 زمین فوتبال می باشد.  این گستره بنا بر اظهارات کتاب گینس، هراچین را مبدل به بزرگترین قلعه جهان می سازد.

نخستین گزارشات مکتوب در مورد این قلعه مربوط به قرن نهم (880 میلادی) است که شاهزاده بوهمی بوری ووج اول   Borivoj_I,_Duke_of_Bohemia در نامه ای که درباره تأسیس کلیسای سنت مارین   Church_of_Our_Lady_of_the_Snows_(Prague)  که ساخت آن تا اوایل سده شانزدهم میلادی بطول کشید، نوشته شده بود از این مجتمع نام برده است. این شاهزاده بود که پایه و اساس مجموعه قلعه امروز را پایه گذاری کرد. اما از زمان شروع ساخت و ساز آن در قرون وسطی ، در چیدمان و تکامل مجتمع این قلعه چیزهای زیادی تغییر کرده است.

در طول قرن ها ، قلعه پراگ چندین بار تعمیر و بازسازی شده است. معمار مشهور اسلوونی ، ژوزپ پلنیک ، در اواخر قرن نهم ، در طول حاکمیت نخستین شاهزادگان مسیحی بوهمیا ، مسئولیت کار بازسازی گسترده آن را بر عهده داشت. قلعه پراگ قبلاً کرسی پادشاهان بوهمی بود.

در سال 1918 کار کلیسای آن هم به پایان رسید و کاخ سلطنتی جدید و باغ های آن توسط معمار اسلوونی Jože Plečnik بازسازی شد. پس از تقسیم چکسلواکی به جمهوری چک و اسلواکی در سال 1993 ، این قلعه مقر رئیس جمهوری کشور جدید چک شد.

نمای قلعه پراگ مشرف به پل کارل در روز

قلعه پراگ: یک مجتمع هیجان انگیز

سبک های گوناگون سازندگان دوران های مختلف طی سالهای ساخت این مجتمع سبب گشتند که قلعه پراگ نه تنها رشد کرد، بلکه ظاهرش نیز تغییر داده شد. این قلعه با داشتن ساختمانهای گوناگون و بناهای متنوع و باغ های مختلف مانند شهر کوچکی به نظر می رسد. همین امر آن را به یک مقصد محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است: حدود 1.8 میلیون نفر هر سال از پله های مکان های آن بالا می روند تا چشمان خود را  تحت تأثیر اندازه ها و معیارهای آن قرار دهند.

برای رفتن به قلعه وسایل نقلیه عمومی خوبی در دسترس قرار دارند که گردشگران را به راحتی به آنجا می برند. خیابانی که ایستگاه مترو و اتوبوس قلعه از آن می گذرد بسیار زیباست.  قلعه دارای پنچ ورودی است که گردشگران از آنها وارد محوطه قلعه می شوند. از اینجا ببعد برای بیشتر جلو رفتن و دیدن بناهای گوناگون قلعه، به خرید بلیط نیاز است.

نخستین چیزی که به چشم می خورد بنای بزرگ کلیسای جامع قلعه است که هم از درون و هم از بیرون بسیار زیباست. این کلیسا علاوه بر انجام مراسم مذهبی، انجام مراسم تاجگذاری، انجام پیوند زناشویی و یا خاک سپاری برخی از شاهان و بزرگان را بعهده داشت.

کلیسای جامع واقع در قلعه پراگ

بنای کاخ پادشاهان بوهمی در قلعه پراگ هنوز هم زیبایی خود را حفظ کرده است. در این کاخ سالن های اجماع و جلوس و هم چنین سالنهای اجلاس اعضای دولت و قانون گذاران و هم چنین سالنهای نیایش موجود هستند.  برخی سالنها هنوز فرشهای ایرانی کهن خود را در درون خود حفظ کرده اند.


 محوطه کاخ قلعه پراگ

در این قلعه کوچه های تنگ و دکانهای گوناگون مربوط به دوران های سده های میانی وجود دارند و در برخی از این ساختمانها زره ها و سلاح های جنگجویان سده های نهم تا شانزدهم بطور مرتبی چیده شده و بنمایش گذاشته شده اند که تعدادشان کم هم نیست. در پایان یکی از این گذرهای باریک و تنگ نخستین سینمای سده بیستم وجود دارد که هنوز هم حلقه های کهنه برخی از فیلم های قدیمی را در دل خود جای داده است، هر چند که این حلقه فیلم ها و پروژکتور کهنه موجود در سینما دیگر هیچ کارآیی ندارند. از کوچه ها و محوطه مسکونی که بیرون بیائیم به باغهای بسیار زیبایی میرسیم که بگونه بسیار زیبایی طراحی شده و اکنون نیز نگاهداری می شود. وجود چندین طاووس زیبا و رنگارنگ که آزادنه در محوطه باغها می گردند، نظر گردشگران را به خود جلب می کند.




No comments: