جستجوگر در این تارنما

Friday 23 February 2024

نهنگ ها چگونه می خوابند؟

 

نهنگ ها از پستانداران و بدینوسیله از موجودات دارای ریه هستند که در آب زندگی می کنند ، به همین دلیل همیشه برای بدست آوردن هوا باید به سطح آب شنا کنند. اما نهنگ ها نیز باید در این میان بخوابند ، چگونه می توان در آب خوابید بدون اینکه در آن غرق شد؟

نهنگ ها از جمله گونه های جانوری هستند که به خواباندن نیمی از مغز تسلط دارند. این مکانیسم برای نخستین بار در دلفین ها مشاهده شد. با این روش خواب ، تنها یکی از دو نیمه مغز می خوابد ، دیگری در این میان فعال است. گذشته از این ، چشم طرف بیدار مغز همیشه باز است تا حیوانات بتوانند به درک محیط پیرامون خود ادامه دهند.

مدت خوابیدن یک نیمه مغز دو ساعت است و پس از دو ساعت نیمه دیگر مغزشان بیدار می شود تا نیمه نخستین بتواند بخوابد. تنها در نهنگهای عنبر است که این امر صادق نیست.

این روش پستانداران را همچنین قادر می سازد تا آگاهانه نفس بکشند ، زیرا نهنگ ها برای رسیدن به هوا باید به طور فعال به سطح آب بیایند. با این حال ، نهنگ ها در طول خواب نیمه مغزشان کمتر فعال هستند و آرامتر و کندتر شنا می کنند.

این روش پستانداران را قادر می سازد تا آگاهانه نفس بکشند ، زیرا نهنگ ها برای رسیدن به هوا باید به طور فعال به سطح آب بیایند.

گونه های مختلف نهنگ نیازهای استراحت متفاوتی دارند. به عنوان مثال ، در حالیکه  نهنگ های عنبر تنها  7 درصد از شبانه روز را به خوابیدن اختصاص می دهند (رویهمرفته تنها یکساعت و چهل دقیقه)، نهنگ هایی هم هستند که بیش از 30 درصد شبانه روزشان را می خوابند. نهنگ های خاکستری حتی 41 درصد از شبانه روزشان را صرف خوابیدن می کنند. 

نهنگ های خواب آلود هر از چند گاهی در میان خوابیدن خود بموقع برای مدت کوتاهی از خواب بیدار می شوند تا خود را برای هوا گرفتن به سطح آب برسانند. آنها پس از نفس کشیدن دوباره به پائین می روند تا به خوابیدن خود ادامه دهند. آنها گونه ای شماطه تنفسی دارند که بطور شگفت انگیزی نیز دقیق می باشد.

سر نهنگ ها بهنگام خوابیدن در زیر آب بسمت بالا می باشد.  












No comments: