جستجوگر در این تارنما

Saturday 27 March 2010

عواقب وخیم مصرف نوشابه های گاز دار (سافت درینک)


نتایج یکردیف از پژوهشها اخیرا نمایان ساختند که مصرف کنندگان کولا و لیموناد و دیگر نوشابه های گازدار بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلای به بیماری سرطان لوزالمعده قرار میگیرند.
باوجود اینکه روشهای انجام شده برای انجام این تحقیقات کامل نبودند اما متخصصین نتایج پژوهشها را متقاعد کننده میخوانند.
پیشتر از این هم در مورد مضر بودن نوشابه های گازدار از سوی متخصصین امور تغذیه اظهار نظرهایی گشته بود ولی پژوهشگران پس از منتشر گشتن نتایج تحقیقات اخیر، مصرف اینگونه نوشابه ها را کاملا مشکوک اعلام کردند و اینکه مصرف اینگونه نوشابه ها خطر ابتلا به نوعی از سرطان حاد را افزایش میدهند.
روش تحقیق بدینصورت بود که آقای مارک پرایر از دانشگاه مینه سوتا نوع تغذیه و نوشیدنی 60524 نفر زن و مرد از سنگاپور را ثبت و دگرگونیهای تندرستی را در آنها بمدت 14 سال پیگیری کرد.
140 نفر از ایشان در اینمدت به سرطان لوزالمعده مبتلا گردیدند.
آقای پریرا در نشریه مرکز پژوهشهای سرطانی آمریکا بر اساس نتایج حاصله از این تحقیقات گزارش داد که کسانیکه بطور متوسط دو تا سه مرتبه از این نوشیدنیها را در طول هفته و برای مدتی طولانی مصرف میکنند 87 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سرطان لوزالمعده قرار دارند تا کسانیکه این نوع نوشیدنیها را مصرف نمیکنند.
محققین اذعان میکنند که در این پژوهشها تاثیر عوامل دیگر مانند سیگار کشیدن، اضافه وزن، مصرف مشروبات الکلی و گوشت قرمز را در بوجود آمدن این بیماری در نظر نگرفته بودند و نتایج منتشر شده تنها به اثرات نوشابه های گازدار ربط داده شده.
بنابر اظهارات آقای هاینر بوئینگ از انستیتوی تحقیقات مواد غذائی آلمان در پتسدام و رئیس موسسه تحقیقاتی امور تغذیه و سرطان براندنبورگ آلمان، واضح گشته که رابطه مستقیمی میان نوشابه های گازدار و سرطان لوزالمعده وجود دارد که متاثر از مصرف طولانی مدت این نوشیدنیهاست.
اما آقای بوئینگ همزمان با این مطلب اظهار داشت که در تعبیر جملات او بایستی که نهایت احتیاط را کرد زیرا هنوز مدارک و اطلاعات کافی برای اظهار نظر قطعی در اینمورد گردآوری نشده است.
از آن گذشته او این مطلب را باعث تاسف خواند که اطلاعات مربوط به امور تغذیه و عادات این گروه از داوطلبین آزمایش که پژوهشها بر روی آنها انجام گرفته فقط یکبار و آنهم چهارده سال پیش گردآوری و ثبت گردیده است و پس از آن اطلاعات جدید در رابطه به نوع و عادات تغذیه ای از این گروه دیگر به آن اضافه نگردیده است.
اینکه این پژوهش تنها موضوع ابتلا به یک نوع بیماری را مد نظر قرار داده بود و از آن گذشته هر گونه مقایسه ای را با نوشیدنیهائی که مربوط به افرادی که رژیم میگیرند را در خود نداشته نیز از کمبودهای این سری از پژوهشها خواند.
با وجود این برای متخصصینی مانند آقای بوئینگ اطلاعات گردآمده حائز اهمیت فراوان هستند زیرا با نتایج آزمایشات مشابهی که تا آنزمان انجام گرفته بودند کاملا متفاوت بودند. برای مثال یک پژوهش بزرگ آمریکائی که در آن پانصد هزار نفر شرکت داشتند، میگوید که نوشابه های گازدار هیچگونه خطری را متوجه انسان نمیسازند.
لوزالمعده تولید کننده هورمون انسولین است که برای سوخت و ساز شکر در بدن نهایت اهمیت را دارد.
اما آقای بوئینگ میگوید ترس از سرطان لوزالمعده گرفتن به تنهایی کافی نیست تا نوشیدنیهایی مانند کولا و امثالهم را ار لیست غذایی خویش حذف نماییم. نود و پنج درصد کسانیکه این سرطان در آنها تشخیص داده میشود بیشتر از پنج سال دیگر برایشان وقتی باقی نمیماند. اما با وجود این در مقایسه با بیماریهای دیگری که میتوانند براثر مصرف نوشابه های گازدار بوجود آیند مانند بالا رفتن قند خون از نوع دوم، چاقی و سکته قلبی، احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده کمتر میباشد.

2 comments:

یزدان صفایی said...

درود
امید دارم که روزی بتوانم در راستای انتقادهای شما و آقای ترکانی، پژوهشی در خور ارائه کنم.

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی said...

آقای صفایی عزیز،
دو مورد را میخواهم با شما در میان بگذارم :
نخست اینکه، آنچه که من به عنوان ملاحظه نوشتم، انتقاد نبود بلکه نظر بود.

دوم اینکه، من مطمئن هستم که شما نوشتهٔ خود را روزی مفصلتر در اختیار همگان قرار خواهید داد و از این بابت هم خوشحالم.

جای تأسف میبود اگر جوانانی چون شما اینکار را نمیکردند، آن موقع میبایست که هر صالحی نگران میشد.

از همین حالا روز عرضه کردن نوشته شما را لحظه شماری میکنم و برایتان آرزوی موفقیت دارم.