جستجوگر در این تارنما

Sunday 28 January 2024

طولانی ترین محاصره دژ در ژاپن

 

محاصره کردن دژها در سده های میانه امری غیر معمول نبود. این نوشته در مورد یکی از طولانی ترین آنها می باشد که 11 سال بدرازا کشید ولی نه طولانی ترین شان که 21 سال طول کشید و از سوی نیروهای عثمانی در قبرس اتفاق افتاد.

اینجا صحبت از دژ ایشیاما هونگان جی  Ishiyama_Hongan-ji است که به سال 1496 در ژاپن کنار رودخانه اوکاوا که به رودخانه یودو می ریزد، احداث شد. امروزه پیرامون این دژ دومین شهر بزرگ ژاپن یعنی اوزاکا قرار دارد.

طولانی ترین محاصره یک دژ در ژاپن هم در همینجا اتفاق افتاد و ماجرا به اینگونه بود که کشاورزان بودائی در آنجا برای خود بر روی ویرانه های یک کاخ قدیمی معبدی درست کرده بودند و راهبان این معبد که خود از کشاورزان بودند، وظیفه نگاهداری و دفاع از معبد را هم بعهده گرفته و از اینرو به فنون رزمی زمان خویش آشنا بودند.

در ژاپن میان سالهای 1467 تا 1568 درگیری های سختی میان زمین داران بزرگ و مالکین که هر کدام نیز ارتش و نیروهای خویش را داشتند، رخ داد. اودا نوبوناگا در سن 18 سالگی پس از مرگ پدرش که یکی از این مالکین و زمین دار بزرگ که جنگجو و فرمانده جنگی خوبی هم بود، مقام و وظایف او را بعهده گرفت. او که همانند پدرش فرمانده نظامی و جنگجوی بسیار خوبی بود از درگیریهای درون جامعه ژاپن ناراضی بود و رنج می برد و از اینرو به متحد کردن سرزمین های ژاپن پرداخت. از او بعنوان یکی از سه متحد کننده ژاپن در این دوران نام می برند و امروزه هنوز یکی از محبوب ترین چهره ها برای ژاپنی هاست.

اودا نوبوناگا و سربازانش مجهز به تفنگ که اسلحه بسیار جدید و نوینی برای آن زمان بود به قصد تصرف دژ ایشیاما هونگان جی به آن سو به راه افتادند. او هرگز فکر نمی کرد که راهبان به مخالفت با او برخاسته و مقاومت جدی از خود نشان دهند ولی ایشان چنین کردند.

در سال  1569 هنگامیکه نیروهای نوبوناگا به دژ رسیدند، راهبها به درون دژ رفته و درها را بستند. نیروهای نوبوناگا همه زمینهای پیرامون دژ را تسخیر کردند ولی با وجود این کشاورزان بودائی آن ناحیه و خاندان موری که از قدرتمندان آن ناحیه و صاحب چند معدن نقره بود راههایی پیدا می کردند تا به راهبان درون دژ یاری برسانند.

سرانجام در سال 1580 راهبان دژ را پس از 11 سال محاصره به سبب نداشتن تجهیزات کافی به نیروهای نوبوناگا واگذار کردند.

نوبوناگا دو سال پس از این واقعه با خیانت یکی از سردارانش با نام آکه چی میتسوهیده روبرو شد.

نوبوناگا پیش از آن در ضیافتی مست از باده سر آکه چی را به زیر بغل خود گرفته بود و با بادبزن بر روی سر او ضرب می گرفت و بدینوسیله او را تحقیر کرده بود. هنگامیکه نوبوناگا در معبدی در کیوتو بود، آکه چی او را غافلگیر کرد و نوبوناگا زخمی شده از تیر کمان برای اینکه زنده بدست آکه چی نیفتد به رسم ژاپنی خودکشی کرد.





No comments: