جستجوگر در این تارنما

Saturday 6 January 2024

تیره ای از سکاها که از پوست دشمنان خود چرم می ساختند

 

باستان شناسان توانستند پوست انسان را بر روی ترکش سواران شناسایی کنند.

بر اساس آزمایش های انجام شده بر روی روکش های ترکش سوارکاران سکائی که مربوط به 2400 سال پیش بوده و از گورهای یافته شده در جنوب اوکرائین بدست آمده اند، مشخص گردید که این روکش ها از پوست انسان بوده اند. آنها ترکش های تیر و کمان خود را با چرمهایی که از پوست انسان ساخته شده بود، تزئین می کردند.

اینکه آیا سکاها اینها را از پوست دشمنان خود می ساختند تا نشان افتخاری برای آنها باشد و یا اینکه بنا بر مراسمی مذهبی و آئینی پوست انسان ها را به چرم تبدیل می کردند و اینکه هر چند وقت یک بار بدلایلی این کار را انجام می دادند، تا کنون مشخص نشده است.

سکاها اقوام سوار کاری بودند که از هزاره دوم پیش از میلاد تا 300 میلادی گستره ای از مغولستان تا دریای سیاه را زیر نگین خود داشتند و با وجود این ما در مورد آنها خیلی کم می دانیم.

بیشتر اطلاعات ما در مورد سکاها اینست که آنها سوارکاران و زرگران بسیار خوبی بودند و این اطلاعات را هم ما از گورهای یافته شده در منطقه کورگان روسیه گرفته ایم.

از نوشته های مورخان یونان باستان ما در میابیم که سکاها سوارکاران پرهیبت و ترسناکی بودند که از جانب خاور می آمدند.

اما اینکه سکاها ورای زندگی جنگی خود و ورای اشیای زرینی که در گورها برای ما باقی گذاشته اند، چگونه زندگی می کردند و در زندگی روزمره خود از چه وسایل چوبی، فلزی، چرمی استفاده می کردند و منسوجات آنها  و چگونه بوده است، بر ما نامعلوم است.

جنس چرم ترکش سکاها از چه چیز بود؟

باستان شناسان می گویند: "اشیاء چرمی باستای به طور خاص یک حوزه پژوهشی هستند که از آنها عمدتا غفلت می شود زیرا اشیاء باستانی از جنس چرم معمولاً بسیار تخریب شده ، تکه تکه و غالبا فاقد بار ذرات پایدار برای انجام آزمایش هستند."

چرم اما نقش بسیار مهمی برای سواران داشت. آنها از آن برای ساخت ترکش تیرها که مهمترین سلاح این نبرده سواران بود، زین ها، کفش ها و شلوار استفاده می کردند.

نقش های جنگجویان سکائی تقریبا همیشه آنها را با ترکشی که به کمربند خود بسته بودند، نشان می دهند.


پژوهشگران برای اینکه دریابند سکاها از چه نوع چرم برای ترکش های خود استفاده می کردند، 45 نمونه از 18 ترکش 2400 ساله گورهای سکاهای جنوب اوکرائین برداشتند.

برای شناسایی جنس پوست های فرآوری شده وسایل چرمی ، آنها نمونه های چرمی را با استفاده از یک روش طیف سنجی جرمی ویژه تجزیه و تحلیل کردند.

گوسفند ، بز و پوست انسان

تجزیه این وسایل چرمی از چیز شگفت آور پرده برداری کردند. بخش بزرگی از این وسایل چرمی از پوست گوسفند و بزها (حیوانات اهلی که این نبرده سواران در مزارع خویش نگاه می داشتند) ساخته شده است. اما دو نمونه از چهل و پنج نمونه چرمی نیز که از مکانهای گوناگونی برداشته شده اند، دارای منشاء انسانی هستند.

باستان شناسان می گویند که بنظر می رسد که نتایج پژوهش های ما ادعاهای هرودت تاریخ نویس یونانی را تائید می کنند.

در نوشته های هرودت آمده است: "سکاها خون دشمنان خود را می نوشند ، پوست سر انسان را به عنوان غنائم جمع می کنند و پوست دشمنان کشته شده خود را کنده و برای ساختن روکش ترکش های تیر و کمان خود جمع می کنند."  هرودت به وضوح تعریف کرده که سکاها پوست دست راست دشمنان خود را بهمراه ناخن ها جدا می کنند تا برای ساخت روکش ترکش های خود بکار گیرند.

مدتها به این نوشته های باقی مانده از هرودت به دیده تردید نگریسته می شد و آنرا افسانه می خواندند ولی یافته های نوین باستان شناسان مهر تائید بر نوشته های هرودت می زنند.

مسلم است که سکاها نخست از پوست حیوانات خانگی برای ساخت روکش ترکش و دیگر چیزها استفاده می کردند ولی این واقعیت را نیز نمی توان کتمان و پنهان کرد که بخصو روکش ترکش زبده سواران و سرداران سکائی از پوست انسان ساخته شده بودند.

گمان برده می شود که این تیره از سکاها بر این باور بودند که با داشتن پوست یک انسان، همه نیرو و توانائی های او به پیکر جنگجوی سکائی وارد می شود و حتی ممکن است که در جنگهای بعدی از او در برابر مرگ و و پذیرش شکست دفاع نیز بکند.

اما این کاملا برای ما واضح نیست که دقیقا چه چیزی پشت سر اینگونه اعمال این تیره از سکاها قرار داشته و آنها چه اندازه و تحت چه شرایطی به این عمل مبادرت می ورزیدند؟

جهان سکاها تنها داستان های این تیره از سکاها نبود.

همچنین ن. ک. به:

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی: خورشید شاه (farhangi-sanati.blogspot.com)

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی: نخستین آلمانیها – بخش یکم (farhangi-sanati.blogspot.com)

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی: هند و اروپائیهای چینی (farhangi-sanati.blogspot.com)

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی: باستان شناسی پیشرفته (farhangi-sanati.blogspot.com)

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی: سفر به جهان دیگر با زیورآلات زرین و آینه نقره (farhangi-sanati.blogspot.com)

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی: کوتاه در مورد سکاهای هزاره دوم تا سده سوم پیش از میلاد (farhangi-sanati.blogspot.com)



پایان






No comments: