جستجوگر در این تارنما

Thursday 7 March 2024

اسلو، شهری که در حال بدنیا آوردن دوباره خویش است

 

گران ترین شهر اروپا و یکی از زیباترین شهرهای شمال در حال حاضر در حال اختراع مجدد خود است. "فیورد شهر یا شهر آبدره" مخفف یک پروژه نوسازی شهری و اعتباری پیشگام در امتداد ساحل مرکز شهر اسلو است. طرح توسعه شهری جدید اسلو در ژانویه 2000 آغاز شد، زمانی که شورای شهر اسلو تصمیم گرفت این منطقه در امتداد ساحل را با مسکن، مناطق تجاری و جاذبه های بازدیدکننده ارتقا دهد. انتظار می رود این پروژه بلندپروازانه تا سال 2030 محقق و تکمیل شود.هم اکنون نیز که در نیمه راه هستیم، اتفاقات زیادی افتاده است: علاوه بر منطقه ساحلی و تفریحی شبانه آکر بروگه Aker Brygge  و جزیره هنر و فرهنگ  Tjuvholmen، بخش آسمان ‌خراش های شهر سورنگا Sørenga با محله جدید و زیبای "بارکد  Barcode " نیز در سال 2014 تکمیل شد.

محله بارکد تشکیل شده از دوازده ساختمانهای بلند است که عمدتا نیز دفاتر شرکتها و اداره جات را در خود جای داده اند. آپارتمانهای شخصی نیز در این مجموعه وجود دارند.

رلف تورسن مدیرعامل شرکت Oslo S Utvikling AS (OSU) است که یک پیمانکار بزرگ در زمینه ساخت و ساز شهری می باشد. این شرکت پیشتر محله بارکد را ساخته بود و اکنون نیز دست اندرکار ساخت و ساز منطقه بیورویکا است. رلف تورسن که خود برنده ده مدال در رشته قایقرانی می باشد، معتقد است که منطقه بیورویکا مغناطیسی برای نوآوری در معماری و فرهنگ است. او می گوید: «نروژی ها ارتباط زیادی با آب دارند». نگاهی به تفرجگاه برنامه ریزی شده برای دوچرخه سواری و پیاده روی در امتداد اسکله که کیلومترها طول دارد، به وضوح گفته او را ثابت می کند. مکانی برای یک نفس عمیق کشیدن در شهری که فعلا سریع ترین رشد اروپا را دارد.



نماهای گوناگون از محله بارکد اسلو


موزه ادوارد مونک در اسکله اسلو. شاید نمای بیرونی این ساختمان برای خیلی ها بحث برانگیز باشد ولی در زیبایی و بدرد بخور بودن داخل آن کمتر کسی تردید دارد

ساختمانی که جایزه صلح نوبل در آن اهدا می گردد

شهرداری شهر اسلو در نزدیکی اسکله





نماهایی از اطراف اسکله شهراسلو از زوایای گوناگون

برای من که این شهر را پس از مدت زمانی تقریبی برابر با 10 سال دوباره می دیدم، خیلی چیزها بگونه شگفت انگیزی عوض شده بودند که در مجموع  چهره مرکز شهر را بسیار زیباتر و به روزتر کرده بودند.



No comments: