جستجوگر در این تارنما

Sunday 4 August 2024

نامه های 4000 ساله حاوی متن اختلافات زناشویی در میان رودان

 

کاوش های انجام شده در شهر باستانی اور که در امپراتوری بابل قرار داشت دریچه خاصی را در مورد زندگی روزمره باشندگان آن زمان برای پژوهشگران گشوده است.  از جمله یافته ها: مکاتبات دو زوج از طریق الواح سنگی می باشد.

در هزاره چهارم پیش از زایش سومری ها شهر اور را در جنوب عراق کنونی بنا کردند.  حدود دو هزار سال پس از آن اور یک شهر بندری یک کلان شهر تجاری خیره کننده با ویلاهایی شده بود که در آنها عمدتاً افراد ثروتمند زندگی می کردند. از جمله این افراد ثروتمند زوج سین نادا Sin-nada و نوتوپتوم Nuṭṭtuptum  بودند که در حدود 1850 پیش از زایش در این شهر می زیستند.  باستان شناسان اکنون توانستند از طریق پیام هایی که بر روی لوح های گلی نوشته شده بودند، بینشی از زندگی مشترک ایشان به دست آورند. ترجمه آنها شواهدی از بحران ازدواج 4000 ساله را ارائه می دهند.

اختلافات زناشویی در هزاره دوم پیش از زایش مسیح

اکنون درباره سین نادا، شوهر و نویسنده خبر، معلوم شده است که او در آن زمان مقام و موقعیت مهمی در جامعه داشته: او متصدی دومین معبد مهم اور بوده است.  احتمالاً همین شغل باعث ایجاد مشاجره میان او و همسرش شده است. در حالی که یکی از "نامه ها" حاوی پیام "نگران نباش، من خوبم" است، دیگری حاوی جملاتی است: " نوتوپتوم، تو همیشه مرا متهم می کنی که از تو غافل هستم و اغلب اوقات دور هستماما این درست نیست!"  از اینجا تنها تا کلمات "این فقط به این دلیل است که ..." هنوز خوانا هستند.

یک تیم پژوهشی به سرپرستی بانو پروفسور دکتر آدلهاید اتو Prof. Adellheid Otto، رئیس موسسه باستان شناسی خاور نزدیک در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان  (LMU)  در مونیخ  این کشف شگفت انگیز را انجام داد. در کاوشهای گوناگونی که  در سال های 2017، 2019 و 2022 انجام گرفتند، او و همکارانش ویلای این زوج را که تنها در طبقه همکف مساحتی بالغ بر 236 متر مربع را پوشش می داد، از دل خاک بیرون کشیدند. در آنجا آنها افزون بر گل نبشته هایی که بر رویشان به خط میخی نوشته شده بودند، اشیاء روزمره‌ی بی‌شماری دیگر را که به خوبی حفظ شده بودند، یافتند که امکان نتیجه‌گیری درباره زندگی روزمره این زوج را فراهم می‌کردند.

یافته های سرامیک و بقایای منسوجات اطلاعاتی در مورد کاربردهای 16 اتاق گوناگون در طبقه همکف ویلا را ارائه می دهند. همچنین بازمانده یک ژامبون در انباری نشان می دهد که آن دو چه چیز دوست داشتند بخورند. به گفته بانو اتو، این چیزها احتمالاً جا گذاشته شده اند زیرا این زوج به احتمال زیاد در سال 1835 پیش از زایش مجبور شده اند که از ویلای خود فرار کنند. سال 1835 زمان سرنگون شدن پادشاهی است که سین نادا برای او کار می کرد. پروفسور اتو می گوید: «سین نادا نیز ممکن است به قتل رسیده باشد یا دستکم مجبور شده باشد اور را ترک کند. این اتفاق مشکلات روزمره این زوج را به یکباره پایان داد.»

 نوتوپتوم زنی با فرهنگ و آموزشی بالا

اما یافته ها نه تنها اجازه می دهند تا در مورد زندگی روزمره این زوج نتیجه گیری شود، بلکه در مورد موقعیت زنان در جامعه در آن زمان نیز به چیزهایی پی ببریم. زیرا حتی اگر هر دو پیام یافت شده از سین نادا آمده باشند - به گفته پروفسور اتو، گل نبشته ها نشان می دهند که نوتوپتوم نیز می توانسته که بخواند و بنویسد. این باستان شناس می گوید: «به نظر می رسد او کتباً شوهرش را متهم کرده باشد.    پژوهشگران همچنین پیامی از پدرش پیدا کردند که خطاب به او بوده و او نیز حتما آن را خوانده بود..»

نوتوپتوم حتی ممکن است که از این مهارتهایش در زندگی حرفه ای خود استفاده کرده باشد. در انبار خوراکیهای ویلا، مکانی که در آن زمان مردان به ندرت به آنجا وارد می‌شدند، پژوهشگران دو متن آموزشی نیز یافتند. افزون بر آن آنها اتاقی در کنار آن انباری یافتند  که در آن به احتمال زیاد کلاسهای آموزش نوشتن برگزار می شدند.  باستان شناسان گمان می کنند که این نوتوپتوم بوده که این درس ها را ارائه می کرده است و این امر در آن زمان این اتفاق نادری نبود، به خصوص در شهر اور. 

بانو اتو می گوید: «سطح تحصیلات در آن زمان بسیار بالا بود و در مورد زنان نیز بهمین گونه بود.» این باستان شناس می گوید: «ما می دانستیم که از نظر تئوری زنان به عنوان آموزگاران وجود داشته اند، اما تاکنون هرگز نتوانسته بودیم آن را به گونه مستقیم در مورد یک نفر بخصوص مشخص کنیم.  این نیز به این سبب بود که به طور کلی آگاهی های کمتری در مورد زنان از این زمان وجود داشت. اگرچه تعداد زیادی از زنان در معابد و صومعه های اور به عنوان کاهنان اعظم و کاهنان خدمت می کردند، اما متونی که امروزه یافت می شوند عمدتاً از اداره هایی می آیند که توسط مردان اشغال شده بودند.






No comments: