جستجوگر در این تارنما

Sunday 13 March 2011

یک نوآور ایرانی در نمایشگاه خودروی ژنو

جمشید آرین اصل  Jamshid Aryan Assl   نوآور ایرانی که در زمینه خودروهای مناسب برای محیط زیست پژوهشهایی کرده و اختراعاتی را به ثبت رسانده است، امسال در نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو درخشید.

نوآوری عرضه شده در نمایشگاه ژنو از سوی این ایرانی، خودروی هوشمندیست  با نام آریانا 800. بهمراه این خودرو  ایستگاه مولد انرژی پاک  که همزمان  نقش خازن  را هم  بازی میکند، عرضه گشته که در آن  ستون یا میله ای بطور ایستاده قرار دارد و با متوقف  نمودن خودرو در کنار آن، صفحه ای را از دل خود خارج میسازد که فورا میزان  بار باتری  خودروهای برقی را اندازه گرفته و  نسبت به خالی بودن آن اقدام به شارژ و یا حتی در مواقع ضروری تعویض باتری بصورت خودکار مینماید.
آقای آرین اصل میگوید زمان شارژ باتری با این دستگاه چیزی حدود 6 دقیقه میباشد و این درحالتیست که در حال حاضر زمان شارژ باتریهای خودروهای برقی در خانه چیزی میان 6 تا 9 ساعت و زمان پیش بینی شده برای شارژ باتری در ایستگاههای مخصوص اینکار میان سی تا چهل دقیقه میباشد.
خودروی مجهز به این سیستم هوشمند حداکثر سرعتی برابر با 150 کیلومتر درساعت را دارد و خودرو میتواند تا 500 کیلومتر (در شرایط مناسب، ن. ک. به خالی شدن باتری خودروهای برقی بر اثر سرما ) بدون شارژ شدن بپیماید.
بدیهی است که دستگاه شارژ خودرو نیز بایستی مطابق با این ایستگاه طراحی شده باشد تا عمل شارژ بتواند که انجام پذیرد. نام این دستگاه که با شماره 2006200391 در ماه مای سال 2006 به ثبت رسیده است   ISFCEV  یا  Intelligent Solar Fuel Cell Electric Vehicle   میباشد.

ISFCEV  دارای  گواهینامه بین المللی E4 نیز میباشد که به معنای دارا بودن چهار برنامه متواتر و پی درپی خاص محیط زیست است. این چهار مرحله یا برنامه به قرار زیر هستند.
1- تهیه و تولید انرژی پاک در یک ایستگاه تولید انرژیهای پاک
2- ذخیره نمودن این انرژی پاک در یک ایستگاه خازن مخصوص این کار
3- انتقال این انرژی پاک به خودروهای هوشمند که  ICS یا Intelligent Charging Station نامیده میشوند
4- استفاده از سیستمهای iEV  و  iEFCV در خودروهای هوشمند آریانا 800.

جمشید آرین اصل متولد سال 1960 تهران است و با سن سیزده سالگی دلبستگی خود را به امور فنی و بخصوص جریانهای آئرودینامیک نشان داد. او در سن هفده سالگی موفق شد که هواپیمای یکنفره ای که درازای بالهایش 6 متر بود و با موتور یک خودروی فولکس واگن کار میکرد در عرض کمتر از چهارماه طراحی کرده و بسازد بطوریکه میشد با آن پرواز کرد.
در سال 1990 آرین اصل  دو اختراع به ثبت رسانید و در همین سال آرین اصل خودروی برقی آریانا 792 را در ایران طراحی کرد. باتریهای این خودرو میتوانستند بصورت خودکار شارژ گشته و تعویض گردند (اساس همان چیزیکه در نمایشگاه خودرو ژنو عرضه گشت). آریانا 792 نخستین خودروی هوشمند جهان بود که میتوانست بخشی از کارهای خود را (شارژ و یا تعویض باتری) بطور کاملا خودکار و بدون دخالت انسان انجام دهد.  این اختراع آرین اصل در اداره ثبت نوآوریها و اختراعات ایران به ثبت رسید. 

در نوامبر سال 2003 او فرصت  یافت تا  این  اختراع  و نوآوری دیگری بنام آریانا 796 را که پیشتر با شماره  2004203332  ماه جولای سال 2003 در کشور استرالیا به ثبت رسیده بود،  در سمپوزیوم  بین المللی  EVS-20  کالیفرنیا  به  نمایش بگذارد که با استقبال زیادی مواجه گشت.
جمشید آرین اصل بگفته خودش  هنوز برنامه های زیادی در سر دارد و مصمم است که آنها را دنبال کند.
با آرزوی کامیابیها و موفقیتهای روزافزون و بیشتر در زمینه های علمی و شخصی برای  این  ایرانی نوآور.

4 comments:

زهره دودانگه said...

درود بر شما
شاد باشی دوست عزیزم

Anonymous said...

دوست عزیز درود برشما
من و همسرم هرشب به بلاگ شما سر میزنیم و واقعا از آن بهره مند میگردیم .فقط همسرم پیشنهاد میکند که اگر کمی مطالب سرگرم کننده و طنز نیز به آن اضافه کنیدخیلی بهتراست تا همزمان با خواندن مطالب علمی کمی هم بخندیم

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی said...

درود بر ناشناس عزیز و همسر گرامی ایشان،
این نظر لطف شماست ولی از آنجا که طنز نوشتن هنری بس گرانقدر است که همه کس از عهده درست ادا کردن آن بر نمیآید، امیدوارم که محبت کرده و مرا از نوشتن طنز ( که باید بگویم خود یکی از خوانندگان آن میباشم ) معاف فرمائید.
سپاس و درود مرا به همسرتان برسانید.
موفق و پیروز باشید.

Anonymous said...

I have been browsing on-line greater than three hours today, but I by no means found any
fascinating article like yours. It is beautiful value sufficient for me.
In my view, if all webmasters and bloggers made good content material as
you probably did, the web will be much more useful than ever
before.