جستجوگر در این تارنما

Wednesday 9 February 2011

خالی شدن باتری خودروهای برقی براثر سرما

پیش از این و در حالت عادی نیز خودروهای برقی در پیمودن مسافتهای طولانی تر از 150 کیلومتر بطور مداوم مشکل اساسی داشتند زیرا باتریهای آنها خالی میشد اما این مشکل در زمستان حتی بزرگتر هم میشود و راننده آنرا بلافاصله لمس میکند. در حال حاضر برای راننده  دو راه حل بیشتر باقی نمیماند. نخست خاموش کردن بخاری خودروی برقی که این امر تنها تا حدی کمک میکند و دیگر اینکه از همان ابتدا قید پیمودن مسافت طولانی یکبارگی را زدن.

اخیرا آزمایشهای انجام شده بر روی انواع خودروهای برقی موجود در بازار در کشور آلمان این نقیصه را واضحا روشن و مشخص کرد. برای نمونه خودرو برقی  اسمارت  Smart Fortwo ED که بنا به اظهارات سازندگانش میبایستی مسافت 135 کیلومتر را یکنفس بپیماید، پس از راندن 106 کیلومتر متوقف شد. خودرو میتسوبیشی  Mitsubishi i-MiEV حتی وضعیت بدتری داشت. این خودرو پس از پیمودن 77 کیلومتر متوقف شد در حالیکه سازندگانش سخن از پیمودن 144 کیلومتر میگفتند.
در هردوی این خودروها در 10 کیلومتر آخر بخاری را خاموش کرده بودند تا فشار کمتری به باتری وارد گردد.

علت ضعیف شدن باتری خودروهای برقی در زمستان را دو چیز برآورد کرده اند: نخست اینکه توان باتریهای  نو که از لیتیوم ساخته شده اند در فصل سرما افت کلی پیدا میکند و این مربوط به مشخصات این نوع باتری میباشد و دوم اینکه در زمستان در کنار دیگر دستگاههایی که بوسیله باتری خودرو تغذیه میگردند بخاری خودرو نیز به آنها اضافه میشود.

پیشتر از آن در خودروهایی که با سوخت فسیلی کار میکردند، گرمای  اضافی تولید  شده  توسط  موتور  را  به گونه ای کاملا هوشمندانه  به شبکه  حرارتی و بخاری خودرو منتقل میکردند اما در خودروهای برقی این امکان وجود ندارد زیرا موتوری که تولید گرمای بیش از حد بکند در این خودروها وجود ندارد.
مهندسین و طراحان خودرو پیشنهاد میکنند بمنظور جلوگیری از هدررفت گرمای موجود در درون اتاق خودرو بایستی جدارهای عایق گرمای مناسب و موثر را بکار گرفت. 
در ساختمانها نیز از جدارهای عایق بمنظور جلوگیری از انتقال و مبادله گرما  استفاده میشود اما این نوع جدارها را نمیتوان در خودرو نیز بکار گرفت زیرا جدار عایق بکار رفته در خودرو بایستی بسیار سبکتر باشد و همزمان نیز در برابر ضربه های حاصله از تصادم و برخودر مقاومت نماید تا امنیت سرنشینان خودرو بخطر نیفتد. 
تنها در این حالت است که میتوان خودرویی امن و در عین حال اقتصادی به بازارهای پررقابت جهان عرضه نمود.
در کنار آن همچنین باید به عایق کردن و گرم نگاه داشتن باتری اندیشید تا باتری توان خود را از دست ندهد. 
راههای مورد استفاده فعلی برای  بکار نگرفتن اضافی باتری، صرفنظر کردن از گرم  نمودن اتاقک درون خودرو (بجز شیشه ها) و دوجداره نمودن بدنه خودرو میباشد که ایندو مورد در حال حاضر تنها در  مدل رنو کانگو راپید Renault Kangoo Rapid Z.E عرضه میگردد و آنهم نه در مدلهایی که برای کشورهای اسکاندیناوی ساخته میشوند. میزان مسافتی که کانگو راپید میتواند با یک باتری بپیماید 65 کیلومتر است و حداکثر سرعتش نیز 100 کیلومتر در ساعت میباشد.

No comments: