جستجوگر در این تارنما

Tuesday 22 February 2011

خطر در شیشه های شیر نوزادان

 شیشه های پلاستیکی شیر نوزادان که در آنها از ماده شیمیایی بیسفنل آ Bisphenol A استفاده شده است دیگر اجازه ساخت در کارخانجات کشورهای اروپایی را ندارند. برای شیشه های شیری که هم اکنون در بازار هستند مهلت سه ماهه ای تعیین گشته تا آنها را نیز از قفسه های فروشگاهها برچینند. دانشمندان ثابت کرده اند که وجود این ماده در مصنوعاتی که با مواد غذایی در رابطه هستند باعث عقب ماندگی ذهنی و اختلال در تکامل مغز کودکان میگردد.
بیسفنل آ Bisphenol A  را تنها در شیشه ها و پستانکهای نوزادان نمیتوان یافت بلکه در انواع پلاستیکهای روکش مواد غذایی، سی دی ها، ظروف و بطریهای پلاستیکی و بسیاری چیزهای دیگر میتوان وجود این ماده ناسالم را ردیابی کرد.
سالهاست که پزشکان و دانشمندان در مورد مصرف مواد پلاستیکی که عمدتا موجب نازایی در زنان و ناتوانی و عقیم شدن در مردان میگردند و شدیدا مشکوک به سهیم بودن در امر ابتلا به بیماری دیابت، سرطان سینه و آسیب رسانی به سیستمهای اعصاب میباشند، هشدار میدهند. فهرست آسیبهایی که مواد پلاستیکی وارد میسازند بسیار بلندتر از مواردی است که در بالا عنوان گردیدند.
در مورد مصرف بیسفنل آ Bisphenol A  در مصنوعات پلاستیکی مدتها بود که میان دولتمردان و دانشمندان بحثها و گفتگوهای داغ در گرفته بود. پارلمان اتحادیه اروپا سرانجام در مورد این هشدارها و دلایل محکم عرضه شده توسط دانشمندان واکنش نشان داد و مصرف آنرا در مصنوعات ممنوع اعلام کرد.
گرچه که اداره مربوط به امور مواد غذایی اتحادیه اروپا میزان بیسفنل آ Bisphenol A را در مواد غذایی کمتر از حد خطرناک اعلام کرده ولی دانشمندان معتقدند که این اداره یک ارگان  وابسته میباشد و خواستار حذف کلی این ماده از مواد غذایی و موادی که با خوردنیها در تماس مستقیم میباشند، گردیدند.
استفاده بیسفنل آ Bisphenol A  در مواد غذایی و مصنوعات پلاستیکی هم اکنون در کشورهای فرانسه، دانمارک، کانادا، استرالیا و برخی از ایالات کشور آمریکا ممنوع اعلام گردیده و دولتهای این کشورها (ایالات) خواستار حذف این ماده از کلیه اقلام مربوط به کودکان و نوزادان میباشند. بر روی محصولات کارخانجات تولید کننده این اقلام از این پس بایستی مارک  bpa-free  نمایان باشد که نبود این ماده را در مصنوعات تضمین نماید.
کسانیکه میخواهند کاملا مطمئن باشند بهتر است از مصنوعات مشابه شیشه ای ( مانند شیشه شیر کودک ) استفاده نمایند.

2 comments:

Sina Hajati Ziabari said...

سلام
مشتاق دیدارم قربان
مطالبتون خیلی خوب و عالی مثل همیشه
ممنونم از هحضور گرم و صمیمی شما
موفق و سربلند باشید

یوتاب بانوی ایران زمین said...

درود
متاسفانه ایران سایت بلاگسپات فیلتر کردن. ولی من بالاخره راه میانبر بلدم