جستجوگر در این تارنما

Sunday 29 September 2013

مونسانتو

هنگامیکه یک جریانِ  جهانی‌ اتفاق بیفتد، همه رسانه‌ها خود را بر روی آن متمرکز میکنند و گزارش پشتِ  گزارش، همه را در جریانِ  امر قرار میدهد.
کسانی هم هستند که بلافاصله از این جریانها استفاده اقتصادی کرده و در این زمینه با تبلیغاتِ  خود باعثِ بازار گرمی‌ میشوند. نمونه برای این امر ، فوتبالِ جامِ  جهانی‌ یا بازیهایِ  المپیک یا مراسمِ  اهدایِ  جوایزِ  اسکار و و و.. در همه این موارد انسانها در امری شرکتِ  فعال و غیرِ  فعال میکنند که برایِ  سلامتیشان بطورِ  مستقیم سود و زیانی ندارد. فوتبال در سطوح بالا به ظاهر ورزش است ولی‌ تماشاچیِ فوتبال را فقط برایِ احتمال خرج کردنهایش به استادیومها میکشانند.
چند هفته پیش در ۲۵۰ شهرِ  معتبرِ  جهان بطورِ نیمه خود جوش و بدون تبلیغ با مقاصد بردن منافع اقتصادی، جنبشی راه افتاد که یادِ  چندانی از آن نگردید.
در یک روزِ  شنبه شهروندانِ  ۲۵۰ شهرِ  بزرگ مانند، لندن، واشنگتن، پاریس، برلین، بوینوس آیرس، ملبورن، دوربان، استکهلم، لاس آنجلس، شیکاگو، کلن، بروکسل، رم، آمستردام، استراسبورگ، مونیخ، بارسلون، کپنهاگ، گوتبورگ و خیلی‌ شهرهایِ  دیگر شهروندان در دسته‌هایِ  ۲۰۰ تا ۵۰۰۰ نفری بر ضدِّ  مونسانتو به تظاهرات پرداختند.
مونسانتو monsanto  چیست؟ مونسانتو شرکتی چند ملیتیست که در صنایعِ  بیوتکنولوژی و کشاورزی فعالیت می‌کند و مرکزش در میسوریِ  آمریکاست. این شرکت در نخستین سال سده بیستم توسط جان فرانسیس کوینی John_Francis_Queeny با سرمایه اولیه پنج هزار دلار بنیاد شد که شرکت را بنام نام خانوادگی همسرش نامگذاری کرده بود. کوینی این شرکت را در کنار کاری که میکرد ایجاد نمود و ابتدا نیز از کار خود استعفا نکرد. تنها همکار دائمی کوینی در شرکتش یک شیمیدان سویسی بود که پیشتر از آن نزد شرکت داروسازی ساندوز Sandoz  کار میکرد. در آنزمان مونسانتو شکرمصنوعی Saccharin تولید میکرد. سه سال بعد مونسانتو با به استخدام درآوردن دو شیمیدان دیگر سویسی محصولات خود را با تولید کافئین و وانیلین گسترش داد.  این شرکت بیست و شش سال پس از بنیاد آن به بورس های آمریکا پا گشود. مونسانتو هم اکنون در شصت ویک کشور جهان نمایندگی دارد و یا شرکتهایی را در این کشورها خریداری کرده است. شرکتهایی که کوچک هم نیستند.

در سال ۱۹۶۱ بخش مربوط به صنایع کشاورزی این شرکت گشایش یافت که در آن کودهای شیمیایی و سموم ضد آفات تولید میگشتند. میان سالهای  ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۰  شرکت مونسانتو یکی از فراهم کنندگان عمده مواد شیمیایی بود که آفات کرمی درختان جنگلی را نابود میکرد. بعدها به اثبات رسید که استفاده از این سموم و کودهای شیمیایی برای محیط زیست بسیار مضر بوده و محصولات بعمل آمده در چنین کشتزارهایی باعث بروز بیماریهای جدی و خطرناکی در انسانها گشتند. در این سالها شرکت مونسانتو یکی از تولیدکنندگان عمده مواد شیمیایی بود که توسط آنها بمبهای شیمیایی و فسفری بکار گرفته شده در جنگ ویتنام ساخته میشدند.
سال ۱۹۶۸ ویلیام نولس William_S._Knowles  در آزمایشگاههای این شرکت دست به سری آزمایشهایی زد که در سال  ۲۰۰۱ برایش جایزه شیمی نوبل را به ارمغان آوردند.

این شرکت با تولیدِ  بذرهایی که کاملاً زیرِ  علامتِ  سال قرار دارند و مؤظف کردنِ  کشاورزان و برزگران به خرید و استفاده از آنها و همچنین با خریدنِ  شرکتهایِ  بین المللیِ  تولیداتِ  موادِ  غذایی و نیز وادار کردنِ  آنها به استفاده از محصولاتِ  وابسته به مونسانتو جهت بکارگیری در فراورده‌هایِ  خویش، در این اواخر شدیداً کیفیتِ  محصولاتِ  کشاورزی و موادِ  غذایی را زیرِ  کنترلِ  خویش در آورده و همه را وابسته بخود نموده است.
اینکار چنان پنهان و در عینِ  حال با صورت انجام گرفته، که امروزه در اروپا اگر کشاورزی بخواهد محصولاتِ  ارگانیک و طبیعی‌ تولید کند برایِ تهیه بذرِ  مناسب بدون دانه دستکاری شده ژنتیکی  با مشکلِ جدی مواجه میشود و حتی پس از یافتن و کشت و برداشت محصول برای یافتن بازار با سختی های فراوان روبرو خواهد بود.

در ششم ژانویه سال  ۲۰۰۵ دادگاههای آمریکا بنا به شکایتی که بر ضد مونسانتو شده بود، این شرکت را محکوم اعلام کردند زیرا شرکت مونسانتو برای دستیابی به کشتزارها و منسوجات پنبه  و بازار کشور اندونزی، به صد و چهل کارمند بلند رتبه و دون پایه اندونزی رشوه پرداخته بود و پرداخت این رشوه ها در دادگاه به اثبات رسیدند.
مونسانتو نیز بنوبه خود برزگران و وابستگان اقتصادی به خود را که از فرامین شرکت سرپیچی کنند به دادگاه کشیده و اینان را شدیدا زیر فشار قرار میدهد.


اینجا تنها خواستم از این شهروندانِ  کشورهایِ  گوناگون یادی کرده باشم و در آینده کوشش می‌کنم در موردِ  مونسانتو بیشتر بنویسم و اینکه سیاست و قدرتِ  مخفی‌ِ  مونسانتو چطور مدتهاست که مرزهایِ  کشورهایِ   خاور زمین  را  هم بدون هیچگونه مقاومتی در نوردیده است.

1 comment:

Yosef Moterassed said...

Ajab cheghadr vahshiane bazaar ro be dast gereftand