جستجوگر در این تارنما

Sunday 4 April 2010

تخم مرغ طلایی آینده



شرکت جنرال موتورز اخیرا نمونه اتوموبیلی را که در سال 2030 به بازار عرضه خواهد کرد و گویا مشکلات امروزی محیط زیست شهری و دردسر پارکینگ را حل خواهد کرد در نمایشگاه شهربهتر- زتدگی بهتر نمایشگاه اکسپوی شانگهای به نمایش گذاشت. این مدل اتوموبیل که EN-V نام دارد بصورت خودکار حرکت میکند و به شبکه ای متصل است ( همچنین ن. ک. به اتوموبیلی بر روی دوچرخ ).
کسانیکه فیلم سینمائی فرار لوگان Logan’s Run با هنرمندی مایکل یورک را دیده باشند، شاید بتوانند بخاطر بیاورند که در آن فیلم وسایل نقلیه سده بیست و سوم دیگر بصورت امروزی نبودند و حالت قوطیهای تخم مرغ شکلی را داشتند که در میان تونلها، انسانها را از نقطه ای به نقطه دیگر میرساندند. در این فیلم کافی بود که به ایستگاه مخصوص این خودروها رفت، لحظه ای صبرکرد و پس از آمدن خودرو سوار آن شد و مقصد را بیان نمود. از اینجا به بعد کار خودرو بصورت تمام اتوماتیک انجام میگرفت و سرنشین دیگر هیچگونه نقشی در هدایت و کنترل خودرو بعهده نداشت.
مدلی را که شرکت جنرال موتورز با همکاری چینیها ( در چین فرآورده های خارجی تنها زمانی اجازه تولید در داخل خاک چین میابند که به شراکت یک تولید کننده چینی درآمده باشند) در نمایشگاه 2010 شانگهای برای همگاه بنمایش گذارد، از نمونه خودروهای فرار لوگان بود و چندان وجه تشابهی با خودروهای مدل امروز نداشت.
نام EN-V مخفف Electric Networked-Vhicle میباشد. این خودروی جمع و جور دارای دو صندلی و تنها دوچرخ بوده که توسط موتوری برقی و بصورت تمام خودکار بحرکت در میآید. فرمان و پدالهای گاز و ترمز در این خودروی آینده محلی از اعراب نخواهند داشت.




شکل ظاهری این خودرو از مدل پومای شرکت جنرال موتورز و با همکاری شرکت سیگوی Segway الهام گرفته شده است.
چیز نوین در این خودرو، شبکه ای بودن آن است. برای این منظور این خودرو از سیستمهایی مانند سیستم ناوبری، چراغ راهنمای اتوماتیک، رادار برای شناختن موانع که امروزه هم در فرآورده های تولیدکنندگان اتوموبیل عرضه میگردند بهمراه سیستمهای نوین دیگری استفاده میگردد. سرنشینهای این خودرو به شبکه های اینترنتی متصل بوده و میتوانند در زمان حرکت از آن استفاده کنند.
خودروی جدید یک مترونیم درازا دارد و با چهارصد کیلوگرم وزن میتواند مسافت چهل کیلومتر را با حداکثر سرعتی برابر با چهل کیلومتر در ساعت بپیماید. این خودرو در سه مدل کسیائو (خنده)، جیائو (غرور) و میائو (افسون) عرضه خواهد شد.
جنرال موتورز این محصول را همراه با شریک چینی خود یعنی سائیک (SAIC) Shanghai Automotive Industry Corp. Group به بازار خواهد آورد.






در سال 2030 بیش از 60 درصد مردم جهان در شهرها زندگی خواهند کرد، اینرا محققین امور آینده میگویند. هم اکنون در چین بیش از 160 شهر وجود دارد که دارای جمعیتی بالای یک میلیون هستند که حتی اگر تمامی اهالی این شهرها اتوموبیلهای کوچکی مانند نانو از محصولات تاتای هند را استفاده کنند بازهم مشکل ترافیک دراین شهرها حل نخواهد شد.
پیش سازی برای خودروی جدید مستلزم بازنگری به سیستمهای تونل کشی زیرزمینی در شهرها میباشد که این خود میتواند به معضلی و مانعی مبدل گردد اگر قرار باشد که این خودروها در زیرزمین هم بحرکت درآیند.









1 comment:

Anonymous said...

درود،
این مقاله تان کمی ناشدنی بنظر میرسد.
موفق باشید.