جستجوگر در این تارنما

Tuesday 20 April 2010

بازکردن حساب بر روی خودروهای کوچک


کنسرنهای بزرگ خودروسازی مانند آئودی، بنز و ب ام و در صددند که در آینده خودروهای کوچک بیشتری بسازند. این بمعنای شانس فروش بیشتر در آینده و همزمان سود کمتر بابت هر خودرو دریافت کردن میباشد.
داشتن اتوموبیلهائی مانند مرسدس بنز، آئودی و یا ب ام و در تمام دنیا نشان دارا بودن و تعلق داشتن به طیف خاص اجتماعی میباشد اما در حال حاضر روسای شرکتهای بزرگ خودرو سازی تمام حواس خویش را بر روی خودروهای کوچک که زمانی ردیف آخر سری محصولات این کارخانجات را تشکیل میدادند، متمرکز کرده اند.
چندی پیش بهنگامیکه آقای نوربرت ریت هوفر سکاندار کارخانه ب ام و راجع به طرحهای آینده کنسرن خویش صحبت میکرد، تولیدات سری هفت و سری پنج این شرکت زمان زیادی از سخنرانی وی را متصرف نگشتند اما سری یک ب. ام. و و اتوموبیل مینی آشکارا زمان بیشتری را بخود اختصاص دادند.
رایت هوفر همچنین صحبت از برنامه ریزی بر روی مدلهای کوچک دیگر کرد و اظهار داشت که آینده خودروسازان بزرگ به محصولاتی وابسته خواهد شد که ب.ام.و ده سال پیش اصلا در سبد تولیدی خود نداشت.




اشارات و پیامی مشابه اینرا رقیب کارخانه ب.ام.و یعنی کارخانه آئودی ارسال مینماید. چند روز پیشتر از آن آقای روپرت استادلر رئیس شرکت آئودی گفته بود که مشتریان پولدار وی هر روز بیشتر بدنبال خودروهای کوچکتر هستند بخاطر همین هم آئودی مدل A1 خویش را در تابستان امسال عرضه خواهد نمود.
این یک تغییر در سیاست تولید خودرو میباشد با عواقبی ناشناخته. شرکت مشاور مک کنزی که از اعتبار خاصی در سطح بین المللی برخوردار است معتقد میباشد که خودرو سازان بایستی که گل سرسبد ( این لقبی است که پیش از آن به خودروهای مجلل و باشکوه داده شده بود) را دوباره از نو طراحی و اختراع کنند.
رایت هوفر معتقد است که در ده سال آینده خودروهای کوچک سالانه شش درصد افزایش رشد تولیدی خواهند داشت.
مارک های معتبر جهانی نیز میخواهند که مشتریان خودروهای کوچک خود را با همان خصوصیاتی جلب نمایند که تا کنون مختص خودروهای بزرگ بودند یعنی کیفیت بالا، موتورهای قوی و نیز تو کاری زیبا و اعلا. تنها این حالت است که میتواند مشتریان پر و پا قرص سابق را که بسوی تولید کنندگان دیگر روی آورده بودند دوباره بسوی خویش جلب کرد.


مرسدس بنز نیز این تغییر ذائقه مشتری را درک کرده : اشتوتگارتیها میخواهند که در آینده با همکاری کارخانه رنو، سواریهای کوچک را طراحی کرده و عرضه نمایند. فرانسویها در تولید خودروهای کوچک از آلمانیها جلوتر هستند و سهم بیشتری از بازار خودروی کوچک اروپا را در دست دارند.
عرضه محصولاتی مانند Smart و کلاس A از سوی شرکت مرسدس بنز کاملا موفق و از نظر اقتصادی تا کنون جوابگو نبوده است.
رئیس بخش بازاریابی کارخانه مرسدس بنز چندی پیش به یکی از نمایندگان مجلس آلمان گفت که سری های A و B از خودروهای مرسدس درآمدی عاید شرکت نکردند و عایدات این شرکت از مقر فروش سری خودروهای بزرگتر نظیر کلاس E و کلاس S هم چندان نبودند که بنز بتواند با آن در دراز مدت به حیات خویش ادامه دهد. این وضع با تولید محصولات کوچکتر که در آینده به بازار عرضه خواهند شد باید که عوض شود. محصولاتی که با همکاری شرکای فرانسوی ایشان به بازار خواهد آمد.
اشتباه کردن و ندانم کاری در این برهه برای هر شرکت خودروساز به قیمت گزافی تمام خواهد شد با عواقب ویرانگر و نمونه کوچک آنرا مرسدس بنز در سال 2004 یعنی زمانیکه یک مدل از اسمارت را بهمراه مارک میتسوبیشی به بازار آورد، تجربه کرد.
تولید این مدل که دارای موتور ضعیف و کیفیت دونی بود پس از دوسال متوقف گردید زیرا مشتریان استقبال از آن بعمل نیاوردند.


بهرجهت بایستی نیز به این موضوع اشاره نمود که تولید خودروهای کوچک، سودهای کوچک نیز بهمراه دارد زیرا خودروهای کوچک را معمولا نمیتوان به اندازه خودروهای بزرگ با دستگاههای اضافی که قیمت اتوموبیل را بالا میبرند پرکرد هرچند که ایندستگاههای اضافی در خودروهای بزرگ بیشتر حالت تزئینی دارند و خودرو بدون آنها هم میتواند که براحتی حرکت کند. حتی برخی معتقدند که وجود بعضی از دستگاههای الکترونیکی اضافی، انسانها را کاهل و وابسته مینمایند.

2 comments:

Anonymous said...

سلام
آیا برای شما امکان دارد که مطلبی هم در مورد اتوموبیلهای برقی تهیه کنید؟
با تشکر
امیر

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی said...

آقای امیر عزیز،
من دو مطلب در مورد خودروهای برقی نوشته ام. مطلب دیگری نیز در دست تهیه دارم.
اگر فرصت دست دهد در مورد باتری این خودروها نیز چیزی خواهم نوشت.
فرهنگی – تاریخی – صنعتی