جستجوگر در این تارنما

Saturday 25 December 2010

آنها نه نئاندرتال بودند و نه انسان مدرن

چه چیزهایی را که استخوان یک انگشت فاش نمیکند. در کاوشها و حفاریهایی که سال 2008 در غاری بنام دنیسوا Denisova واقع در آلتای، جنوب سیبری انجام گرفت، کاوشگران باقیمانده استخوان انگشتی را پیدا کردند که به انسانهای نخستین تعلق داشت. آزمایشها و آنالیز ژن استخوان یافته شده مشخص نمود که آن به گونه ای تا کنون ناشناخته از انسانها تعلق داشته که زمانی پهنه های بزرگی از آسیا را مسکونی کرده بودند.
آنالیزها همچنین مشخص ساختند که این گونه انسانی علیرغم تعلق نداشتن به گروههای انسانی شناخته شده در نزد بشر، نیای مشترکی با نئاندرتالها داشته و بعدها نیز با گونه انسانهای امروزی Homo Sapiens ادغام گشته است.  تیمی متشکل از پژوهشگران بین المللی  اخیرا در مجله علمی طبیعت „Nature“  مدعی شده است که اعقاب آنها را هنوز هم در پاپوا گینه نو  Papua Neuguinea  واقع در شمال استرالیا و شرق اندونزی میتوان یافت.
این حقیقت که بقایای انسان دنیسوا در جنوب سیبری پیدا شده اما اعقاب آنها را در گینه پاپوا میتوان یافت بیانگر این مطلب است که این گونه انسان نخستین در پهنه گسترده ای از آسیا پراکنده بوده است.
باقیمانده  استخوان انگشت  که بهمراه یک  دندان آسیا در سال 2008 یافته شدند دستکم سی هزارسال عمر دارند و بنا تحقیقات دانشمندان بخش مطالعه بر روی چرخه تکامل انسانها در موسسه ماکس پلانک آلمان بخش لایپزیگ  Max-Planck-Institut متعلق به زن جوانی بوده اند. انجام این پژوهشها بسیار مشکل بود. آنها میبایست که ابتدا باکتریهایی را که طی گذشت هزاره ها بر روی لایه های استخوان نشسته بودند جدا میکردند تا سپس به قسمتی که میتواند اطلاعات ژنتیک را در خود نگاهداشته باشد، دست یابند.
پژوهشگران این موسسه حدس میزنند که  پیشینیان انسانها در فاصله زمانی میان سیصد هزار تا چهارصد هزار سال پیش آفریقا را ترک گفته و در خاور میانه تقسیم گشته اند. انسانهای نخستین دنیسوا باز هم بسوی خاور پیشروی کردند در حالیکه دو گونه دیگر یعنی نئاندرتالها و هومو ارکتوسها در خاور میانه و اروپا مستقر و تکثیر گشتند. کهن ترین اثر حیات یافته شده از انسانهای نخستین هوموساپین ها مربوط به دویست هزار سال پیش میباشد که در آفریقا یافته شده است. دانشمندان علم تکامل بر این باورند که انسان اندیشه ورز یا هومو ساپینها که نسل انسان حاضر از آنها میباشد،  حدود 75000 سال پیش آفریقا را ترک کرده  و به پیشروی  در نقاط دیگر جهان پرداختند. در خاورمیانه آنها بطور ضعیفی  با برخی از هومو ارکتوسها و نئاندرتالها ادغام گشتند.
نتایج آزمایشان ژنتیکی بر روی استخوان و دندان یافته شده همچنین نشان میدهند که  گونه دنیسوا نیز در خاور زمین با هومو ساپین ها اندکی ادغام گشته بود. اطلاعات ژنتیکی یافته شده بصورت حیرت انگیزی شباهتهایی نیز با اطلاعات ژنتیکی برخی از بومیان حاضر گینه پاپوا دارند.

3 comments:

گرد آفرید said...

درود دوست من .....مطلب فوق العاده ای بود اما یه سوال......این جمله یعنی چی؟
به گونه ای تا کنون ناشناخته از انسانها تعلق داشته که زمانی پهنه های بزرگی از آسیا را مسکونی کرده بودند.....یعنی چه جور انسانی بودن؟

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی said...

گردآفرید عزیز،
سپاس بابت توجهتان. همانطور که میدانید دانشمندان علم تکامل انسانهای دورانها و حتی بعضا مکانهای مختلف را دسته بندی و نامگذاری کرده اند تا بتوانند در مورد انسانهای زمان و مکان بخصوص راحت تر با یکدیگر گفتگو نمایند. انسانهای این دورانهای دسته بندی شدی مشخصات منحصر بفرد خود را نیز داشته اند. از روی این مشخصات و روند تکامل و یا حتی تبدیل و جایگزین شدن مشخصات این انسانهاست که دانشمندان میتوانند به گمان زنی مستدل در مورد سیر تکامل انسان بپردازند. این انسانها گویا اطلاعات ژنتیک مخصوص بخود را داشته اند که با نگاه به آنها میتوان پی برد که دسته های مختلف از انسانها در چه زمانی در چه مکانهایی استقرار داشته اند و با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و داده های جوی به چه اندازه از پیشرفت و تکامل دست یافته بودند.
همین اطلاعات ژنتیکی مربوط به انسان دستینوا بود که دانشمندان را متوجه گونه دیگری از انسان با اطلاعات ژنتیک متفاوت از گونه های شناخته شده و دسته بندی شده کرد. اینکه اینها چگونه انسانهایی و با چه مشخصات انسانی بودند را بایستی منتظر بود تا در مورد آن بیشتر پژوهش بعمل آید.

موفق و پیروز باشید.

ارش said...

درودبرشما دوست عزیز
به دلیل مسافرتی که داشتم نتونستم به کامنتام به موقع جواب بدم
بجای شب یلدا ، کریسمس و سال نوی میلادی رو بهت تبریک می گم و سال خوشی رو براتون ارزومندم
شاد باشی