جستجوگر در این تارنما

Saturday 13 November 2010

بزرگترین منطقه حفاظت شده دریایی

بنا به گزارش خبرگزاریهای انگلستان و نیوزلند دولت بریتانیا تصویب نمود که در منطقه ای برابر با 544 هزار کیلومتر مربع (تقریبا یک سوم مساحت ایران) در اقیانوس هند در اطراف مجمع الجزایر آرشیپل منطقه حفاظت شده دریایی احداث کند که در آن ماهیگیری تجاری ممنوع خواهد بود.
مجمع الجزایر آرشیپل آخرین مستعمره انگلیسی در اقیانوس هند هستند که انگلیس در آنجا پایگاههای نظامی دریایی و هوایی خود را تاسیس نموده است. این مجمع الجزایر در سده شانزدهم میلادی توسط واسکو دا گاما دریانورد پرتغالی که پیشتر نیز مالدیو را کشف کرده بود، کشف گردید. در سده هفدهم میلادی فرانسویها آنرا از دست پرتغالیها بیرون کشیدند ولی نتوانستند تا بیشتر از 1786 در تصرف خود داشته باشند. در بیست و هفتم آوریل آن سال فرانسویها مجبور شدند که در مقابل خواست انگلیسیها عقب نشسته و این مجمع الجزایر را به آنها واگذار کنند که در سال 1814 رسما جزوی از امپراتوری خود شمردندشان.
 بیولوژهای دریایی از این اقدام بریتانیا استقبال کردند اما همزمان نیز ابراز نمودند که بزرگی این منطقه کافی نخواهد بود. تنها در پنج سال گذشته در این منطقه تعداد 60 هزار کوسه و مقادیر زیادی سفره ماهی توسط کشتی های ماهیگیری بهمراه دیگر ماهیها صید شده اند و این مقدار توازن طبیعی را دریاهای این منطقه و مناطق مجاور بهم زده است.
هشت سال پیش در کنفرانس بین المللی حفاظت از گونه ها توافق بعمل آمد که تا سال 2012 بمیزان ده درصد از مساحت دریاهای آزاد و اقیانوسها بعنوان مناطق حفاظت شده معرفی گردند. اکنون که 15 ماه به پایان موعد تعیین شده باقیمانده است تنها 1،17 درصد از سطح دریاها بعنوان مناطق حفاظت شده تعیین گشته اند.
بتازگی نمایندگان 193 کشور در کنفرانس بین المللی که از طرف سازمان ملل به منظور حفاظت از گونه ها در شهر ناگویا ژاپن برگزار گردید توافق بعمل آمد که این مهلت را تا سال 2020 تمدید نمایند.
طرفداران حفظ محیط زیست از این توافق بشدت انتقاد کردند و ابراز داشتند که برای اینکه تعادلی در مقابل این تمدید مهلت بعمل آید  بایستی تا سال 2020  سی تا چهل درصد مساحت دریاها و اقیانوسها را به مناطق حفاظت شده مبدل نمود.
مجمع الجزایر آرشیپل که با مجموع مساحتی برابر با 12000 کیلومتر مربع در 1600 کیلومتری جنوب غربی هند و 500 کیلومتر جنوب کشور مالدیو قرار دارد، بزرگترین سیستم مرجان دریایی جهان را دارا میباشد. این مجمع الجزایر موطن بیش از 1200 گونه ماهی و مرجان است و همچنین لاکپشتهای دریایی که نسلشان در معرض خطر نابودی قرار دارد و دلفینها در این منطقه زندگی میکنند.
قرار است بمنظور حراست و کنترل این منطقه حفاظت شده یک کشتی از ناوگان بریتانیا پیوسته در منطقه در تردد باشد.

2 comments:

یزدان said...

با درود
با مقاله ای تحقیقی درباره «سکاها» به روزم

كتايون said...

نمي دونستم.ممنون:)