جستجوگر در این تارنما

Thursday 19 May 2011

بام باغچه های خنک کننده

گل و گیاه بر روی بام شهرها؟ بام باغچه ها نه تنها زیبا و آرام بخش هستند بلکه قادرند تا روزهای گرم تابستانی را هم خنک کرده و در پائیز و زمستان نیز از سرازیر گشتن آب باران به سیستمهای آبفا جلوگیری نمایند.

نبوکد نزار دوم (بخت النصر دوم) را میتوان پیشگام ادغام بناسازی و باغداری در جهان نامید زیرا او بود که در ششصد پیش از میلاد  باغهای معلق  بابل را ساخت. چیزی که پس از گذشت 2600 سال دوباره الگویی برای شهرهای بزرگ جهان صنعتی گشته است. باغهای معلق را از زمره شگفتیهای هفتگانه جهان میشمردند.
در مورد اینکه این باغها را تنها برای زیبایی و دلداری دادن به شهبانویی ساخته بودند و یا اینکه واقعا محاسبات دقیق باغبانی و معماری به ساختنشان انجامیده بود را هنوز در میان متخصصین گمانه زنی میکنند.  چیزی که مسلم است این مطلب میباشد که آنها دیوارهای قطور و محکم سنگی شهر بابل را که در معرض تابش مستقیم خورشید قرار داشتند، خنک مینمودند و همزمان به زیبایی شهر هم می افزودند بدون اینکه آب زیادی را جهت نگاهداری مورد مصرف قرار دهند.

امروزه شهر سازان، معماران و پژوهشگران در جستجوی پیدا کردن راه حل مناسبی برای شهرهای ساخته شده از بتون و آسفالت، دوباره به روش بکار گرفته شده توسط نبوکد نزار رسیده و آنرا از هر جهت مناسب یافته اند که ارزش بکار بردن را دارد. فیل جونز از دانشگاه کاردیف بریتانیا میگوید : گیاهان بام باغچه در فصل گرما ساختمانها را خنک و در فصل سرما ساختمانها را گرمتر از محیط نگاه میدارند بطوریکه در این زمینه صرفه جوئی انرژی زیادی انجام میپذیرد. 
نتایج محاسبات انجام شده در این رابطه که در نشریه تخصصی ساختمان و محیط اطراف نیز بچاپ رسید، بیان گردید که اینگونه بام باغها میتوانند ساختمانها را از 3،6 تا 11،3 درجه سانتیگراد خنک تر از حرارت پیرامون ساختمان نمایند.
خانم کارن لیو از موسسه پژوهشی در مورد ساختمانها در شهر اوتاوا   کانادا به بررسی و مقایسه جالبی دست زد. او دو ساختمان کاملا مشابه را که در نزدیکی یکدیگر ساخته شده بودند برای این کار در نظر گرفت. بر روی بام یکی از این دو ساختمان بام باغچه ای به بزرگی 70 مترمربع قرار داشت و بر روی دومی چیزی از اینگونه نبود. 
بام باغچه باعث گردید تا حرارت طبقات فوقانی ساختمان در گرمای تابستان از محیط اطراف کمتر باشد در حالیکه در ساختمان دومی حرارت درونی طبقات بالایی ساختمان تا  70 درجه سانتیگراد هم رسیده بود بطوریکه بدون دستگاههای تهویه مطبوع اقامت در این طبقات با دشواری انجام پذیر بود.
گیاهان بر روی بام با جذب نیروی خورشید دمای  محیط زیر شاخ و برگ خود را ملایم مینمایند و با عمل تعرقی که در گیاهان انجام میگیرد باعث میگردند تا پیرامون این گیاهان خنک تر گردد.  
 
 

2 comments:

پرویز said...

من از تمام پست‌هایی‌ که میذاری لذت میبرم، ولی‌ بی‌ معرفتی می‌کنیم و یه تشکرِ خشک و خالی‌ هم نمی‌کنیم، واقعا دست مریزاد و دمت گرم.

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی said...

پرویز عزیز،
سپاس از محبت تان و خوشحالم که نوشتارها مورد توجه تان قرار گرفتند.

موفق و پیروز باشید.