جستجوگر در این تارنما

Friday 29 July 2011

خودرو کرایه ای مناسب برای محیط زیست

رانندگی در شهرها دیگر دلچسبی سابق را ندارد. خیابانهای مملو از انبوه خودروها، نبود امکانات مناسب برای پارک کردن و دودی که بر اثر ترافیک حاصله از ازدیاد خودروهایی که به پیش نمیروند و یا در جستجوی محلی برای پارک کردن سرگردان هستند، آخرین ذرات طاقت انسانها را نیز به کار میگیرند. از همه اینها که بگذریم مسئله مخارج نگاهداشتن خودرو پیش میآید که آنهم بنوبه خود میتواند معضلی باشد.
ایده نو مطرح شده از سوی کارخانه مرسدس بنز میتواند که راهگشا باشد. این طرح نو ازدحام خودروها را در خیابانها یکشبه برطرف نمیکند اما میتواند که در میان مدت و دراز مدت تعداد خودروها را در خیابانها بطور چشم گیری کاهش دهد و به صرفه جوئی در مخارج  و هدفمند کردن آنها نیز بینجامد.

از پائیز سال 2008 کنسرن دایملر بنز پروژه  Car2Go  را در شهر  اولم   آلمان آغاز نمود. بنظر میرسد که اساس این ایده موفقیت آمیز بوده و مورد پذیرش دیگران نیز قرار گرفته باشد زیرا هم اکنون در شهرهای اوستین  تگزاس و هامبورگ و اشتوتگارت آلمان از روی این طرح الگوبرداری و به آن قیاس داده شده است.
پروژه Car2Go کرایه دادن خودرو برای مدتی معمولا  کوتاه در شهر میباشد.  شبیه این  طرح  را  کشورهای  اروپایی مدتهاست  که  برای دوچرخه  (ن. ک. به  دوچرخه های کرایه ای شهری ) با موفقیت پیاده و اجرا مینمایند.
زمانیکه در ماه مارس امسال کارخانه دایملر شروع پروژه کرایه خودروهای کوچک را در شهر هامبورگ اعلام نمود، شهردار هامبورگ با خوشحالی آنرا پذیرفت. هر چه باشد هامبورگ امسال پایتخت سمبولیک حفاظت از محیط زیست کشورهای اتحادیه اروپا میباشد.

در پروژه هامبورگ خودروهای در اختیار گذاشته شده که تعدادشان 300 عدد میباشد، مدل اسمارت مرسد بنز هستند. شرایط کرایه کردن خودروها بصورت زیر است.
برای هر دقیقه استفاده از این خودرو مبلغ 29 سنت تعیین گشته است و کسانیکه بیشتر از یکساعت خودرو را در اختیار خود داشته باشند بایستی مبلغ  پانزده یورو بعلاوه هزینه دقایق کرایه شده را پرداخت نمایند. در این مبلغ بیمه خودرو، هزینه سوخت و تعمیر بر اثر اصطکاک خودرو نیز منظور گردیده است و کرایه کننده خرجی را از این بابت متقبل نمیگردد.
برای اینکه استفاده از این خودروی کرایه ای تشویق گردد، از طرف شهرداری مقرر گردیده  که پارک کردن با آن در تمامی پارکینگهای عمومی رایگان میباشد.
کارشناسان معتقدند که ترس از پرداخت مبالغ گزاف برای استفاده طولانی از این خودرو مانع از آن خواهد شد که راننده با آن بی هدف در خیابانها گردش نماید و همین امر نیز سبب خواهد گشت تا مصرف سوخت خودرو چه برقی باشد و چه بنزینی، پایین بیاید و این خود کمکی است به حفظ محیط زیست.
اینکه این پروژه به تمامی اهدافی که به آن اشاره کرده است خواهد رسید یا نه را هنوز کسی نمیتواند با قاطعیت پیش بینی کند. آینده درست بودن یا نبودن این گمانها را نشان خواهد داد.

No comments: