جستجوگر در این تارنما

Friday 5 November 2010

خاک کمیاب و بحران در کارخانجات آلمان

در هفته گذشته مطبوعات اروپایی با تیترهای بزرگ با لحنی هشدار دهنده نوشتند : جهان وابسته به چین شده است و این امر در اروپا بزودی ملموس میشود زیرا کشور چین صادرات خاک کمیاب (ن.ک. به فلزهای موجود در خاک کمیاب    ) را محدود کرده است. در تولید فرآورده هایی مانند باتری و خازن، توربین های بادی و موتورهای برقی از فلزات موجود در خاک کمیاب نمیتوان صرفنظر کرد و بهمین جهت تولید کنندگان آلمانی میگویند که از این جنبه در محظور قرار گرفته اند.
همچنین بخاطر هر روز مطرح تر شدن فرآورده هایی که در خدمت محیط زیست میباشند (بهترین خدمت به محیط زیست، خودداری از مصرف بیرویه و غیرضروری است) احتیاج کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن و آلمان به مواد موجود در خاک کمیاب بیشتر شده است.
بنا به اظهارات پتر بوخهولتس Peter Buchholz که از زمین شناسان معتبر آلمان و عضو اداره بررسی و رسیدگی به امور کانی و مواد خام در خدمت صنعت میباشد، بیشترین تهدید متوجه قطعه سازان خودرو و سازندگان توربین های بادی خواهد شد.
از ژانویه تا اوت سال 2010 بهای خاک کمیاب در بازارهای جهانی به صورت شگفت انگیزی افزایش پیدا کرد. سه فلز از هفده فلز موجود در خاک کمیاب یعنی لانتان Lanthan، یوروپیوم Europium و نئودیم   Neodym  با وجودیکه بمقدار خیلی کم مصرف میشوند اما وجودشان در ساخت وسایل و فرآورده های زیر اجتناب ناپذیر وجود و غیرقابل جایگزین میباشد:
کامپیوتر و مانیتور کامپیوتر،  دی وی دی پلیر،  باتریهای قوی،  خودروهای هایبریدی،  موبایل،  برخی از تجهیزات پیشرفته جنگی،   توربینهای بادی و موتورهای برقی
جهان برای کمبود عرضه خاک کمیاب برنامه های زیر را در نظر گرفته است :

1- در آمریکا قرار است معدن   Mountain Pass  در کالیفرنیا دوباره بکار گرفته شود. انتظار میرود که سالانه 40 هزار تن خاک کمیاب از این معدن بدست آید. اینکه این معدن میتواند تا سال 2010 دوباره بازگشایی شود یا نه هنوز مشخص نیست. ظاهر مبلغ چهارصد میلیون دلاری که قرار است برای راه اندازی دوباره این معدن سرمایه گذاری شود کافی نمیباشد و بخاطر همین هم سرمایه گذاران عمده  سهام معدن را به بازار بورس عرضه کرده اند. اینکه این عمل یک بازی و ترفند اقتصادی است یانه هم مشخص نیست.

2- استرالیا مصمم است در دو سال آینده از سه معدن Mountain Welt  در باختر استرالیا، نولانس Nolans در شمال این قاره و معدن دوبو Dubbo بهره  برداری را آغاز نماید. استرالیا امیدوار است که از هر کدام از این کانها تا 22000 تن خاک کمیاب در سال استخراج نماید.

3- همچنین معدنی در آفریقای جنوبی بناست که سالانه تا 20000 تن خاک کمیاب به بازار عرضه نماید.

4- در هند و قزاقستان هم کانهایی وجود دارند ولی استخراجات این کانها دور از دسترس غربیها میباشند زیرا ژاپنیها پیش از این این کانها را به اجاره خود درآورده اند. شرکت تویوتای ژاپن از آن برای محصولات خود استفاده میکند.

اینکه تمامی این معادن میتوانند کمبودهای موجود را جبران نمایند یا نه در حال حاضر بی پاسخ خواهد ماند. زمین شناسان امیدواری میدهند که در کشورهای گروئلند و کانادا معادن خاک کمیاب یافت شوند. زمین شناسان معتقدند که حتی در گروئلند معادنی یافت خواهند شد که میتوانند تا 100 هزار تن خاک کمیاب در سال عرضه کنند و این برابر با 78 درصد کل محصول کشور چین خواهد بود.

1 comment:

گرد افرید said...

درود رفیق.
همه جا قراره برای اقتصادشان کاری کنند جز ایران
.
.
با مهر.
.
...تو را من چشم در راهم......