جستجوگر در این تارنما

Sunday 30 January 2011

چراغهای خودرو - بمناسبت صد و بیست و پنجمین سال تولد خودرو

دیروز یعنی بیست و نهم ژانویه سال 2011 صدو بیست و پنجمین سال اختراع نخستین خودرو از سوی کارخانجات بزرگ خودرو سازی دنیا گرامی داشته شد. در صد و بیست و پنج سال پیش زمانیکه نخستین خودروی چهارزمانه  را بنمایش گذاشتند، کایزر ویلهلم نخست پادشاه پروس از این اختراع جدید بعنوان چیز قشنگی نام برد که جذابیت و تاثیراتش بر روی زندگی انسانها زیاد دوام نمیآورد. امروز پس از گذشت صد و بیست و پنج سال دستکم کشور آلمان خرسند از اینستکه ویلهلم نخست حق نداشته و آلمان سالانه مقادیر زیادی خودرو با کیفیت مطلوب تولید کرده و در سطح جهانی بفروش میرساند. بمناسبت زاد روز خودرو تحول بکار گیری چراغها را که تنها بخش کوچکی از کل خودرو میباشند را بصورت کاملا مختصر و کوچک شده  در اینجا آورده ام.

چراغ جادوی نو برای خودروها
یکی از اختراعات مهم بشر که تحولات بسیاری را برای جهانیان بدنبال داشت همانا اختراع خودرو بود که با مرور زمان تکنیکهای گوناگونی را در زمینه های مختلف تجربه کرد. از میان تجارب گوناگون و بهبودهای مداوم در صنعت خودروسازی میتوان از دور تکامل چراغهای خودرو نیز نام برد.
در دهه بیست سده گذشته پس از بکار گیری چراغهای معمولی درخودرو که دارای یک سیم بودند نوبت به چراغهای بیلوکس   Bilux Lampen  رسید. همانطور که از نام بیلوکس پیداست در این گونه چراغها از دو سیم استفاده میگردید یکی برای تولید روشنایی برای نزدیک و دیگری برای تولید نور دور در خودرو. یکی از بزرگترین معایب این چراغها در آنزمان این بود که پیوسته یکی از ایندو سیم خراب میشد و دارنده  خودرو مدام  در حال تعویض چراغ بود.
با آغاز دهه شصت سده گذشته چراعهای بیلوکس جای خود را به چراغهای هالوژن دادند که هم از نظر نوری بهتر بودند و هم مدت عمر بیشتری داشتند و درضمن به سادگی چراغهای معمولی احتیاج به تعمیر پیدا نمیکردند. چراغهای هالوژن از مفتول پیچیده شده و فنر مانندی ساخته شده بودند که بر اثر حجم کمتری که نسبت به چراغهای معمولی احتیاج داشتند، در خودروها بسیار کارآمد گشتند.
در دهه نود سده گذشته تکنیک چراغها به همین نیز اکتفا نکرد. در این دهه تکنیک چراغهای زنون   Xenonlicht  به بازار عرضه شد که در آنها برای تولید روشنایی بجای استفاده از مفتولهای گداخته  فلزی از گاز استفاده میشد. چراغهای زنون در مقایسه با چراغهای هالوژن خودرو مصرف بسیار کمتری داشتند و همزمان نیز تا دو برابر بیشتر روشنایی تولید میکردند. تا اواخر دهه نود این تکنیک کاملتر هم گردید و بصورت چراغهای بی زنون عرضه گردید که همان خاصیت نور پایین و نور بالا بیلوکس منتهی با مشخصات زنون  را داشت و میتوانست با تشخیص موقعیت خودروهای دیگر نور خود را طوری تنظیم کند که برایشان مزاحمت ایجاد ننماید.
در حال حاضر هم خودروها گامهای موثری برداشته اند تا از تکنیکLED Light Emitting Diode  برای چراغهای خودرو استفاده نمایند. چراغهای LED   را معمولا در خودروهای بزرگتر و لیموزین بکار میگرفتند اما چندی نکشید  که خودرو سازان به این فکر افتادند تا آنرا به صورت تولید انبوه در خودروهای کلاسهای پایین تر نیز استفاده نمایند.
مراحل تکامل این چراغها بایستی که مرحله به مرحله پیموده میشد. در ابتدا نوری که توسط این چراغها تولید میگشت راه را برای راننده خودرو روشن میکرد اما بخاطر داشتن فرکانس بالای نور سپید مزاحم رانندگانی که از مقابل میآمدند میشد. طراحان برای رفع این مشکل روشنایی روز را در یک روز معمولی تابستان الگو قرار دادند. 
در روشنایی روز نوری وجود دارد که به اصطلاح خبرگان گرمای نوری برابر با 6200 کلوین تولید میکند. هر اندازه که نور غیر طبیعی به 6200 کلوین نزدیکتر گردد، برای انسان قابل تحمل تر میشود. این مقدار در چراغهای  LED   چیزی برابر با   5500 کلوین  و در چراغهای زنون 4200 کلوین  است. 
یکی دیگر از بزرگترین محاسن روشنایی تولید شده توسط  LED نوع طراحی آن میباشد. در این نوع چراغها نور اصلی مجموعه ای است از نورهای کوچک کنار هم گذاشته شده که میتوانند آزادانه در جلو خودرو تعبیه گردند تا مقدار مشخصی روشنایی تولید کنند. برای تهیه همین مقدار روشنایی توسط چراغهای معمولی خودرو میبایستی سطح بزرگتری از مساحت جلوی خودرو را برای تعبیه چراغها در نظر میگرفتند. یعنی به این صورت در مورد فضای مورد لزوم برای چراغها صرفه جویی کلی صورت گرفته است.
کار به همینجا نیز خاتمه پیدا نکرده و خودروسازان در حال حاضر درصددند که چراغهای LED را بگونه ای با تولید انبوه به بازارها روانه سازند که  در سر پیچها همسو با جهت گردش خودرو چرخیده و مسیر حرکت را در پیچ  و کجگردی (انحنا) روشن نمایند. چراغ گردنده این برتری را نسبت به دیگر چراغها دارد که برای مثال زمانیکه راننده از یک خیابان اصلی که روشنایی به اندازه کافی دارد وارد خیابانی فرعی با نور کم میشود، چندان دچار مشکل بینایی نمیگردد یا زمانیکه هوا مه آلود است این چراغها بطور موءثرتری عمل مینمایند.
در نظر است که در سری جدید این چراغها سنسورهایی تعبیه گردند که میزان روشنایی تولید شده را نسبت به روشنایی جاده و حرارت محیط تنظیم نماید. به این وسیله میتوان میزان برق مصرفی برای تهیه روشنایی چراغ خودرو را بهینه کرد.  گفتگو  هم چنین بر سر این میباشد که در آینده  نسبتا دور شبکه چراغهای  خودرو را به سیستم  Global Positioning System (GPS)  متصل نمایند.  بدینوسیله خودرو میداند که در کجا قرار دارد و در چند صد متر آینده به چه نوری نیاز است.
با این خصوصیات تولید روشنایی خودرو به 6200 کلوین  بکلی نزدیک گشته و شب راننده را روز مینماید.

1 comment:

Unknown said...

.
.
.

درود دوست نیک اندیشم!
برگشتم
بعد از امتحانات که خوب دادم البته
!

اما در مورد اون جمله ...
جمله ی خوبی است
"خوش آمدی دخترکم" می گوید ...
برای وقتی که مادربزرگ در را باز می کرد
و چشمانش می درخشید از بودنمان
یا وقتی آب می پاشید و دعای خیر می کرد پشت سرمان
که سفرمان به خیر باشد

...