جستجوگر در این تارنما

Wednesday 9 June 2010

چه کسی ماهیها را نجات میدهد؟


ماهیگیری ابعاد خطرناکی را پیدا میکند و ماهیگیری غیرقانونی را نمیتوان متوقف کرد. پژوهشگران زنگ خطر را بصدا در آوردند.
در تمام جهان ماهیگیری به مرز خطرناک خود رسده است و حتی در برخی موارد این مرز مدتهاست که شکسته و زیرپا گذاشته شده است و توجهی نیز به آن دیگر نمیشود. موقعیت هر روز بحرانی تر میگردد.

در گزارش اخیر یونپ Unep که از سوی سازمان ملل متحد مامور تحقیق و بررسی در اینمورد گشته، نوشته شده است که ماهیگیری اقتصادی را تنها با وضع قوانین و مقررات سخت و محکم و اجرای آنها میتوان نجات داد. این نیز تنها درصورتی با مقاومت روبرو نمیشود که بتوان در ظرف چند سال برای بیست میلیون نفر فرصت شغلی دیگری بجز ماهیگیری فراهم آورد.

ماهیگیری اقتصادی به نوعی از ماهیگیری گفته میشود که در آن ماهی را برای مصارف خوراکی صید میکنند. در کنار آن ماهیگیری تحقیقی وجود دارد. در ماهیگیری تحقیقی مثلا به ژاپنی ها و نروژیها اجازه صید نهنگ را میدهند تا از راه تشریح و کنکاش در آناتومی آنها پژوهشهای علمی بعمل آورند. در کانادا اجازه شکار فک و شیر دریایی را صادر میکنند تا جمعیت آنان را کنترل نمایند. در هر دو مورد بالا حقیقت چیز دیگریست.

تعداد نهنگهای شکار شده توسط نروژیها و ژاپنیها حتی میزانشان بسیار بالاتر از حدی است که برای شکار تعیین شده. نهنگهای صید شده سر از هیچ آزمایشگاهی در نمیآورند بجز آزمایشگاههای کرم پوست سازی برای زنان و یا روغن سازی برای مصارف صنعتی. فکهای کانادا که پوستشان تزئین کننده لباسهای گرانقیمت بانوان میشود، با این روند دیگر احتیاجی به کنترل جمعیتشان نخواهد بود، زیرا از آنها اثری باقی نخواهد ماند.

هشتاد درصد مناطقی که در دریاها و اقیانوسها مورد بهره برداری با اهداف ماهیگیری میگیرند بیش از حتی توان طبیعی مورد استفاده قرار گرفته اند.
بخاطر همین هم میزان ماهیهای قابل صید هر روز کمتر و کمتر میشوند و در نتیجه آن خود ماهیگیری مشکلتر و ماهی گرانتر. کشتی های ماهیگیری بایستی که مسافت بیشتری را بپیمایند و زمان طولانی تری را صرف کنند تا به افواج ماهی قابل شکار برسند.

خود این مسئله زمینه مناسبی برای رشد ماهیگیری غیرقانونی را فراهم میسازد. ماهیگیران غیرقانونی که با فرار از مسائلی مانند پرداخت مالیات، عوارض بندری و غیره به صید ماهی میپردازند، با نپرداختن عوارض میتوانند ماهیهای صید شده خود را با قیمت مناسبتری به بازار عرضه نمایند. این دسته از ماهیگیران خود را وابسته و پایبند به هیچ قانون ماهیگیری و موظف به حمایت و حفاظت از ماهیها نمیدانند.
از جمله قوانین ماهیگیری میتوان از تعیین میزان صید و اندازه سوراخهای تور ماهیگیری که مانع شکار بچه ماهیها میشوند نام برد.

5 comments:

Unknown said...

با مقاله ای تحت عنوان زیر به روز هستم.

گندی شاپور و سهم آن در تمدن اسلامی >>> http://nikoosegal.blogspot.com

سروی said...

آیا برای ماهیگیری که از صید، منعش می کنید ، راه دیگیر جهت امرار معاش در نظر گرفتید؟

خوبه که نگران ماهی ها باشیم ، خیلی هم خوبه ، اما فکر کنم قبلش بایید نگران شکم گرسنه ی ماهیگیر و خانواده اش باشیم ...
اینطور نیست؟

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی said...

آقای سروی عزیز،
مسلما شما درست میگویید زمانیکه که موقعیت ماهیگیران و خانواده ایشان اشاره میکنید.
اگر اشتباه نکرده باشم، جمله یا پاراگراف سوم نوشتار هم به همین موضوع اشاره کرده و آنرا از چشم بدور نگاه نداشته، آنجا که مینویسد : " در گزارش اخیر یونپ Unep که از سوی سازمان ملل متحد مامور تحقیق و بررسی در اینمورد گشته، نوشته شده است که ماهیگیری اقتصادی را تنها با وضع قوانین و مقررات سخت و محکم و اجرای آنها میتوان نجات داد. این نیز تنها درصورتی با مقاومت روبرو نمیشود که بتوان در ظرف چند سال برای بیست میلیون نفر فرصت شغلی دیگری بجز ماهیگیری فراهم آورد".
اصولا بصورت اغراق آمیز و یکطرفه به مسائل نگریستن امری درست نمیباشد.
کوشش من در این تارنما اینستکه که به موضوعات نوشتارها با دیدی کاملا بیطرفانه و همزمان حقیقی بپردازم.
موضوع ماهیگیری به طریق افراطی و با تورهای ریزباف که بر اثر آن تعداد برخی از ماهیها بسیار کم شده و برخی دیگر بکلی نابود میگردند، از واقعیات است. اینکه اگر ماهی وجود نداشته باشد، شیونی که امروز برای ماهیگیران و خانواده شان میکنیم بایستی در کوتاه مدت برای تمامی ماهیگیران بکنیم نیز از واقعیات میباشد.
پس همانطور که میبینید در این جستار بسیار کوتاه کوشش شده که به واقعیات متعددی اشاره (نه ارایه راه حل، ایندو را با هم عوضی نگیرید) گردد. از قدیم هم گفته اند سکه یک رو ندارد.
این تنها پیام این نوشتار بود و بس.

موفق و پیروز باشید.

سروی said...

دوست عزیزم ،
آقایی از خودتونه ،
راستش من یه پارچه خانم هستم ... باور کنید

:D

و بله ،
با راه کارهای درازمدت و جامع الاطراف ، موافقم

به شرطی که واقعن شرایط سخت مورد نظر به سخت تر شدن وضعیت زندگی برای ماهیگیران منتهی نشه

و البته با مقابله با صید بی رویه و غیر اصولی آبزیان هم موافقم

زنده باشید و شاد ... همیشه

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی said...

خانم سروی عزیز،
از آشنایی با شما بسیار خوشحال شدم.
موفق و پیروز باشید.