جستجوگر در این تارنما

Tuesday 22 June 2010

بگذارید که نهنگها کارشان را بکنند


بنا به نتایج آخرین پژوهشها که در مجله علمی Proceedings of the Royal Society B منتشر شده، بناگاه معلوم شد که نهنگها نقش عمده ای را در مبارزه با گازهای گلخانه ای بازی میکنند.

مدتها تصور میشد که نهنگهای عنبر که نرهایشان تا بیست متر و ماده ها تا 16 متر طول دارند نه تنها برای محیط زیست مفید نیستند بلکه بخاطر دی اکسید کربنی که بهنگام تنفس از خود خارج میکنند ( دویست هزار تن در سال برای 12000 نهنگ) عنصری مخرب در پاکیزه نگاهداشتن محیط زیست بشمار میآیند.

بیولوژهای استرالیایی بتازگی کشف کرده اند که بهمراه فضولات این 12000 نهنگ که در نیمکره جنوبی زندگی میکنند، سالانه پنجاه تن آهن به اقیانوسها ریخته میشود. این مقدار آهن که بر اثر خوردن ماهی و هشت پا در بدن نهنگها گردآوری شده، بهمراه بازمانده های غذایی این حیوانات دوباره به اقیانوسها باز میگردد.
وجود این مقدار آهن در پرورش و زیست پلانکتونهای موجود در آب اقیانوسها بسیار مهم و موثر میباشد. پلانکتونها که جلبکهای کوچکی میباشند در سطح آب دریاها و اقیانوسها پراکنده میباشند و میتوانند که CO2 موجود در فضا را بخود جذب نموده و بگونه ای صافیش کنند.

به اینصورت نهنگها سالانه توسط فضولات خویش کمک میکنند که چهارصد هزار تن گاز گلخانه ای پاک شود.
این دو برابر اندازه دی اکسید کربنی است که خود نهنگها هر سال به اتمسفر وارد میکنند. یعنی رها سازی سالانه محیط زیست از عوامل ناپاک توسط فضولات نهنگهای عنبر ( بخاطر این به این نهنگها عنبر میگویند که از امحا ایشان نوعی ماده خوشبو بدست میآورند) برابر با پاک سازی دویست هزار تن دی اکسید کربن میباشد.

این مقدار دی اکسید کربن برابر با تولید دود سالانه چهل هزار خودرو متوسط شخصی میباشد.

2 comments:

محمد درویش said...

درود بر فرهاد عزیز
ممنون از تذکر این نکته ارزشمند و عیرت آموز.
بار دیگر ثابت شد که گونه زیانکار در طبیعت وجود ندارد.

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی said...

آقای درویش عزیز،
سپاس از لطف شما.
با سخن شما هم رای هستم و امیدوارم که روزی که زیاد دور نباشد این امر برای همه ما اشرفان مخلوقات روشن و واضح باشد.
موفق و پیروز باشید.
فرهنگی – تاریخی - صنعتی