جستجوگر در این تارنما

Saturday 2 October 2010

زباله های پلاستیکی در دریاها

نتایج آخرین آزمایشات پژوهشگران نمودار اینستکه بر مقدار زباله های پلاستیکی شناور در آبهای اقیانوسها افزون نگشته است و از این امر دانشمندان در شگفتند.
اما خانم کارا لاوندر لا Kara Lavender Law   در سمیناری که در ایالت ماساچوست آمریکا برگزار شد گفت : مطالعات انجام گرفته در بیست و دوسال گذشته نشان میدهند که در سراسر جهان میزان تولید مواد پلاستیکی زیادتر گشته است  و همچنین بر میزان بازیافت آنها افزوده شده است اما نه به اندازه زیادتر شدن تولید آن. بنابراین قاعدتا باید بپذیریم که زمانیکه مواد پلاستیکی بازیافت نمیشوند پس بر میزان زباله های پلاستیکی افزوده شده است.
حال وقتیکه ما میدانیم که مقدار زباله های پلاستیکی بیشتر گردیده مشکل بتوانیم تصور کنیم که بخشی از این زباله ها به دریاها راه نیافته باشند.
برای نمونه ما میدانیم که بر مقدار تولید موز در آمریکای جنوبی افزوده شده است و بیشتر این موزها به کشورهای دیگر جهان صادر میگردند. برای این منظور موزها را زمانیکه هنوز سبز و بر روی درخت هستند در کیسه های پلاستیکی بسته بندی میکنند و پس از چیدن آنها از درخت همانطور که در کیسه پلاستیکی هستند در انبارهای کشتی جای میدهند. در حین راه  در میان اقیانوس کیسه ها را جدا میکنند تا موزها پروسه رسیدگی خود را با شتاب بیشتری طی نمایند و هنگامیکه به مقصد میرسند رنگشان متمایل به زرد گردد و در چشم خریدار تازه و زیبا جلوه نمایند.
کیسه های پلاستیکی را اما در میان اقیانوس رها میسازند. این تنها یک مثال از نمونه های فراوان است.
پژوهشگران از بابت افزایش میزان زباله های پلاستیکی در دریاها شدیدا دلنگران هستند. این زباله ها که پس از تجزیه اجزاء آن از چند میلی متر تشکیل میشوند، میتوانند که آسیبهای فراوان و جدی  به پرندگان دریایی، لاکپشتها  و ماهیها برسانند.
تا کنون مقادیر بزرگی از این نوع پلاستیکها در اقیانوس اطلس شناور شده و میدان بزرگی را تشکیل داده اند. میدان بزرگ زباله پلاستیکی دیگری را نیز در اقیانوس آرام مشاهده کرده اند.
پژوهشگران متوجه تغییر اندازه سالانه این نوع زباله ها در اقیانوسها گشته اند اما اینکه این افزایش مقدار به صورت واضح بچشم آید مشاهده نگردیده.
جنس بیشتر این زباله های پلاستیکی از پلی پروپلین و یا پلی اتلین است که وزن مخصوصشان کمتر از وزن مخصوص آب میباشد و بنابراین بایستی بر روی سطح آب بمانند.
خانم لا معتقد است که این واضح مشاهده نگشتن تغییر اندازه میادین زباله پلاستیکی شناور در دریاها به این دلیل است که حیوانات کوچک دریایی و ارگانیسم های جانوری  بر روی پلاستیکها جمع میگردند و آنها را سنگین میکنند بطوریکه پلاستیکها بر اثر افزایش وزن به ژرفای اقیانوسها فرو میروند، جائیکه انسان بسادگی متوجه آنها نمیشود. اما این بمعنای آلوده نگشتن اقیانوسها نیست.
خطر آن وجود دارد که برخی از پلاستیکها در ژرفای آب تجزیه شده و جذب بدن حیوانات و گیاهان دریایی گردند که این نیز بنوبه خود پیامدهای  فاجعه انگیزی برای اکوسیستم های آبی در پی خواهد داشت.
علیرغم جریان جهت وزش باد و وجود جریانات آب زیراقیانوسی بنظر میرسد که محل تجمع زباله های پلاستیکی تغییری نکرده باشد زیرا میادین زباله های پلاستیکی هنوز هم در همانجاهایی مشاهده میگردند که پیشتر نیز جمع شده بودند.
  ذرات جمع آوری شده پلاستیکی از آب اقیانوسها                            میادین شناور زباله های پلاستیکی

3 comments:

یزدان said...

درود
مهرگان فرارسیده است... فریدون در چنین روزی بر ضحاک پیروز شد. به همین فرخندگی با مقاله ای به نام «پیروزی فریدون بر ضحاک به روایت شاهنامه» به روزم.
سپاس

محمد درويش said...

درود بر فرهاد عزيز
مقاله بسيار ارزشمندي بود.
در حقيقت آلودگي كمتر نشده، بلكه بر ابعاد و خطرات آن هم افزوده شده است.

فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی said...

بوی گل سرخ عزیز،
این از نظر لطف شماست.
موفق و پیروز باشید.



آقای درویش عزیز،
متاسفانه در مورد بدتر شدن وضع حق با شماست.
موفق و پیروز باشید.